atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Lärdomar efter börsens Corona-krasch

Publicerad 2021-03-20 11:42:00 i Atlasinvesto,

 
När börsen den 20 februari 2020 började sin resa neråt till följd av oron för viruset så var det starten för en drygt 30 dagars resa söderut. Med tapp på 30-40 % för vissa bolag och portföljer och ännu mer för andra.
 
Lyssnade i veckan på en podd som jag gillar där man bland annat resonerade kring vilka lärdomar som eventuellt dragits av den senaste kraschen. Ett resonemang var att den här kraschen inte kunde jämföras med de två senaste krascherna, It-kraschen (2000) och Finanskrisen (2008). Främst för att dessa pågick under en betydligt längre period sett till fallet, botten och sedan återhämtningen till status quo ante.
 
Programledaren menade på (min tolkning) att de lärdomar som en investerare dragit/erfarit om "essensen" av en börskrasch som upplevt både 2000 och 2008 eller en av dem, är helt annorlunda och kanske mer realistisk, än den som bara upplevt den senaste 2020. Att de här mer "realistiska erfarenheterna" dessutom gör att man som investerare tänker och agerar på ett annat sätt, ett mer moget och försiktigt (rätt?) sätt, än om man bara upplevt 2020 års börskrasch. Vilken återhämtat sig mycket snabbare och därmed inte skapat samma "psykologiska spår och trauma" hos investeraren. 
 
I podden menar man alltså på att Corona-kraschen kan ha präglat de som upplevt den som sin första börskrasch. Att man till exempel underskattar börskrascher och kanske överskattar sin egen investeringsfilosofi. Vidare att de investerare som bara varit med om 2020 kraschen kanske har en högre riskbenägenhet utifrån den här upplevda erfarenheten än de individer som upplevde de båda tidigare krascherna. Min reflektion är att det är fullt möjligt att det är så. Men en sak som slog mig är ju att hela det här resonemanget bygger på att vi nu VET HUR ÅTERHÄMTNINGEN BLEV. Vilket man inte visste när nu 2020 orkanen visade sig i all sin kraft, och därför möter man rimligtvis den utifrån historiska fakta. Och dessa talade ju för en längre period än vad som nu blev. Nästa krasch blir troligtvis betydligt tuffare. 
 
Att ligga fullinvesterad på börsen när en krasch väller in borde skapa samma primära psykologiska känsla hos mig som investerare - no matter what, when or how long it is! Nämligen den insikten att nu kommer det bli brutal slakt av portföljvärdet!!! Hur mycket kan jag inte veta!! Inte heller hur länge innan vi är tillbaka på status quo. Och media kommer likt "Vildvittror" skandera och skräna om att domedagen är nära. Det enda jag kan förhålla mig till är mitt "investerar-mindset" inför dessa händelser. Till hur jag har byggt upp mina rutiner och ritualer kring investerande under åren innan kraschen, åren mellan krascher.
 
När vi väl befinner oss inne i den orkan som kraschen kan upplevas som, väcks och möter vi förmodligen våra ekonomiska instinkter inom oss. Och då vi ju är människor så brukar det vara två läger som dominerar i hur vi hanterar dessa (finansiella) instinkter: med känsla eller förnuft. Här kan det ju vara så, att är man i grunden en person som är mer känslostyrd så tar dessa känslor av (oro?) plötsligt över ditt beslutsfattande och din upplevelse av hela börskraschen, trots att du rent ekonomiskt upplever dig själv som en strategisk, trygg och rationell investerare. Är du i grunden en mer förnuftsstyrd person så är förmodligen chansen större att du ekonomiskt också fortsätter ditt beslutsfattande utifrån din sedan länge cementerade investerarfilosofi och uppfattning, i mötet med dina instinkter och den hotfulla orkanen. Och hela din upplevelse och minnesbild av börskraschen kommer förmodligen färgas utifrån detta. Lärdomar och erfarenheter av en börskrasch kommer naturligtvis att se olika ut beroende på vem vi är, beroende på känsla eller förnuft. 
 
Jag vet bara en sak. Jag är ingen proffsinvesterare! Allt jag har är min syn på vilken väg jag behöver gå för att nå mitt framtida Atlas Investo. Den vägen kommer då och då passera genom ekonomiska orkaner och makrokatastrofer och börskrascher. Men det är nog inte deras omfattning i tid eller brutalitet mot min portfölj som kommer avgöra om jag överlever eller går under. Det är sannolikt mitt förhållningssätt till det hela. Och det förhållningssättet är något som jag byggt på en grundläggande kunskap om mig själv, min tro på de bolag jag valt att investera i, och vad jag är beredd att göra för att ta mig hel ur framtida börskrascher. 
 
 
Nu vet jag hur jag hanterade och agerade genom 2020 kraschen. De lärdomarna kommer leda mig genom nästa. Precis som dina lärdomar från senaste börskraschen (och kanske krascher dessförinnan) kommer att leda dig genom din nästa. Och även om vi kanske inte ser eller möter varandra - när det blåser som kraftigaste - så finns vi förhoppningsvis någonstans där inne i framtida börs-orkaner. Tappert krigandes på vår väg mot en ekonomisk trygghet och frihet - och mot ett slut som vi själva skrivit i våra hjärtan... 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Postat av: Northernlightsinvestment

Publicerad 2021-03-20 11:52:41

Nästa börskrasch behöver inte alls bli längre och mer omfattande. Nutiden präglas av bigger, better, faster, more.

På samma sätt som livscykeln för en mobiltelefon blir kortare och kortare kan även livslängden för en krasch gå i samma riktning.

En ny normalitet. 2020 är inte längre 2000.

Svar: Läste nyligen något som tog upp delar av dina tankar. Att regeringar faktiskt blir bättre på att hantera ekonomiska kriser med olika monetära insatser. Vilket som du beskriver kan skapa en ny normalitet kring livslängden för framtida börskrascher. Tänk om de kanske till och med uteblir?
Tack för din kommentar Northenlightsinvestment!

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: Leif

Publicerad 2021-03-21 06:49:51

Att regeringar blir bättre på att hantera kriser håller jag nog inte med om. Att bara trycka pengar utan att ta tag i de underliggande problemen håller bara till en viss gräns.

Ta t.ex. 90-talskrisen i Sverige. En tuff period med många svåra beslut men i efterhand är i princip alla ense om att det ekonomiska stålbadet var rätt väg att gå. Detta istället för att skjuta problemen på framtiden vilket skett både efter 2008 och 2020.

Svar: Hej Leif!
Att använda sig av Helikopterpengar eller Kvantitativa lättnader anses definitivt vara okonventionella penningpolitiska åtgärder. Om deras effekter fungerar på alla typer av börskrascher och på sikt, utan bieffekter, återstår att se. Men att de hade en positiv reell påverkan i USA, och därmed övriga världen, vid Finanskrisen 2008 verkar John Hassler, Professor i Ekonomi, anse. Han berättar om detta i en intressant passus i Loungepodden avsnitt 91, med början 27,40 min in i programmet; om när Ben Bernanke (baserat på sin egen gedigna forskning kring depressionen i USA på 1930-talet) valde att stötta USA:s ekonomi under Finanskrisen genom just Kvantitativa lättnader. Vilket Hassler menar var en viktig och avgörande faktor till att förkorta livslängden på krisen och undvika en potentiell depression. Men som du skriver, kanske blir det en form av konstgjord andning.

Tack för din kommentar Leif!

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela