atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Mina utdelningar för 2021

Publicerad 2021-12-18 07:58:00 i Atlasinvesto,

2021 är snart slut och som investerare har det varit ett spännande år. Återhämtningen efter 2020 har varit både imponerande och fascinerande. Och utdelningarna har gjort en strålande comeback!
 
Till att börja med har samtliga av mina innehav delat ut under 2021. Castellum och Axfood har som vanligt levererat sina ordinarie utdelningar; nästan lika pålitliga som att solen går upp imorgon. H&M avvaktade länge innan bolaget tillslut beslutade att dela ut och gjorde det med besked. Några innehav i portföljen har dessutom haft bonusutdelningar. Både Industrivärden (som jag nu ersatt med Investor) och SEB i form av vanlig vinstutdelning, medan Handelsbanken delade ut aktier i INDU A.
 
Okej, när allt nu är klappat och klart vad blev resultatet och slutraden när det kommer till utdelningar? På bloggen redovisar jag oftast ordinarie utdelningar men kommer i år också berätta den totala utdelningen, alltså ordinarie utdelning inklusive extrautdelningar. Det här året landade den ordinarie utdelningen på 82 350 kr. Vilket faktiskt är ATH!! Kaboom!!! Det har naturligtvis firats med en väldigt kall och fruktig IPA. Vill ni förresten ha nyårstips på Atlas topp tre IPA är ni självklart välkomna att komma med frågan på [email protected].
 
När det kommer till den totala utdelningen - ordinarie utdelning + extrautdelning - landar vi in på 115 259 kr. En siffra som jag till stor del kan tacka mina bankinnehav för som varit väldigt generösa i år. Många i samhället klagar och moraliserar kring bankvärldens vinstmarginaler. Jag köper aktier i dem i stället. De är uppenbara och konsekventa vinstmaskiner vilket jag som småsparare gärna tar del av. Dessa bankaktier har för min del definitivt visat sig vara en god börsaffär, och jag tror (mina amatörspekulationer) att de kommer fortsätta vara detta i många år framöver.
 
Ett av mina ekonomiska mål för 2022 kommer absolut vara att försöka spränga 100 000 kr i ordinarie utdelning under ett och samma år. Med Investor som ett nytt hungrigt segel i portföljen känner jag mig mer än redo för att möta ännu ett utdelningsår! Tänk om jag kan nå en sexsiffrig ordinarie utdelning under 2022? Det vore inte bara "cashlicious" utan också en symbolisk milstolpe för det här privatekonomiska projektet. To be continued...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela