atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvoten oktober 2020

Publicerad 2020-11-21 11:03:00 i Atlasinvesto,

 
Jag försöker att vara konsekvent i min rapportering av min sparkvot. Detta för att en dag konkret kunna visa mina barn och samtidigt reflektera kring styrkan i strategin. Hur viktigt det är att spara målmedvetet genom livet. Månad efter månad, kvartal efter kvartal, år efter år.
 
Sen vill jag synliggöra att det inte måste handla om att lyckas återinvestera 75% av lönen för att lyckas eller för att nå miljonen och miljonerna. Inte heller bör man tycka det är meningslöst att återinvestera 7,5% av lönen - att det inte kan ge något kapital på sikt - för det gör det. Vidare kan man också ha uppsatta mål för sparkvoten men under perioder misslyckas att nå upp till dessa, och känna sig missnöjd och tappa suget. Mål är bra MEN de ska inte knäcka dig eller din vision, då bör man se över dem och kanske revidera ner dem under ekonomiskt tunga perioder.
 
Med det sagt så är det just vad jag kommer få göra under oktober, november och december. Revideringen beror på grund av några bakomliggande faktorer som gör att jag under dessa månader inte kan investera lika hårt som jag vill, vilket jag måste acceptera och vara tillfreds med. I stället för 20 % kommer jag att sikta på 10 % i månatlig sparkvot det sista kvartalet. Oktober blev det således 9 % i sparkvot och det mesta i SHB precis som planerat.
 
Det händer mycket på börsen och det mesta (eller allt?!!) handlar om pandemin. Oron för andra vågen och lockdowns och allt vad det kan innebära för ekonomin både lokalt och globalt, i andra änden förhoppningar om ett vaccin. Vi får se hur det blir.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela