atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

The Power Of Action

Publicerad 2020-05-11 23:14:48 i Atlasinvesto,

 
"The objective of life is to act!“ Tänk vilken skillnad det gör över tid om man applicerar den här filosofin in i livet. Vi vet att vi borde träna mer. Vi vet att vi borde vara mer ekonomiska. Vi vet att vi borde vara mer engagerade föräldrar. Vi vet att vi borde sträva mer i vår personliga utveckling. Vi vet vad vi vill. Men...
 
På vår resa genom livet - vårt momentum i evigheten - råder det sällan brist på kloka insikter. Det råder sällan brist på kunskaper om vad som är bra, rätt eller vad som leder till större framgång eller harmoni. Nej ofta har vi både kunskap och insikt, bristen består av något annat... 
 
Seneca, en av Stoicismens förgrundsgestalter, hävdade det järva att våra liv är fullt tillräckliga för att uppnå det vi vill. OM VI ANVÄNDER VÅR UTMÄTTA TID PÅ RÄTT SÄTT. (Seneca menar så klart att detta gäller för de människor som inte drabbas av någon svår eller dödlig sjukdom eller råkar ut för någon dödsolycka och därav dör i förtid.) Ofta "slösar" vi bort våra liv på alltför mycket onödigt. Och när tiden är kommen för oss att lämna så ångrar vi oss ofta för saker vi inte gjorde, gjorde för lite av, eller inte fick uppleva.
 
Men enligt den gode Seneca behöver denna ånger inte inställa sig, om vi människor bara blir mer medvetna om att vår tid är räknad. Och att vi genom den här medvetenheten i stället tar tillvara på livet. Så som det är givet till oss var och en. För mig innebär detta kanske en sak. För dig en helt annan. Bara vi är medvetna om att varje sekund räknas så har vi all tid i världen att skapa ett gott liv. Varje dag kan leda oss allt djupare in i skapandet av en tillvaro som vi önskar, uppskattar och älskar. På så sätt är och blir det liv vi har - enligt Seneca - fullt tillräckligt. 
 
Okey Atlas!! Så vad gör du då med all den här kloka insikten från en filosof som vandrade på Roms gator för 2000 år sedan? Bland annat försöker jag i allt högre grad fånga det som är guld och glädje i mitt liv. På kvällen, i skymningen, när jag ligger i min säng och ska sova tänker jag på allt i mitt liv som får mig att må bra. Mina drömmar, mina mål, min familj, mitt projekt Atlas Investo, etcetera. Sedan försöker jag agera i gryningen, på morgonen, medvetet i den riktningen. Lyckas jag då alltid med detta? Så klart inte. Men en sak kan jag lova: att ju mer jag agerar i mitt hjärtas riktning ju bättre tenderar jag att må och ju bättre tenderar mitt liv att vara. Atlas idag är på en betydligt bättre plats än han var för 15 år sedan, då jag likt Don Quijote vilset stred mot den ena väderkvarnen efter den andra... 
 
Ett av mina favoritcitat är "Den VIKTIGASTE nyckeln till en bättre framtid är DU SJÄLV!". Genom att agera kan man påverka! Genom att du går i en bestämd riktning kan du påverka din slutdestination. Om det för dig innebär att du vill bestiga Kilimanjaro så agera därefter, om det för någon annan innebär att vattna din trädgård så agera därefter, om du vill bygga gitarrer så agera därefter. Börja idag - senast imorgon! Ett steg i taget. 
 
Inlägget heter The Power Of Action. Agerar du idag så att du kommer närmare allt det som är viktigt och verkligen betyder något för dig? Du är utan tvekan nyckeln till att skapa ditt "Paradis" på Jorden - med allt vad det nu innebär för just dig. Visst är det både en vacker och hoppfull tanke? Men framförallt är det en tänkvärd och fullt möjlig livsfilosofi. 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela