atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Så ändrar jag min Masterplan pågrund av börsraset!

Publicerad 2020-03-11 07:13:01 i Atlasinvesto,

 
Så kom då den fruktade sättningen på börsen. Den som alla väntat på i ett par år. Det behövdes ett virus och ett oljepriskrig för att det skulle ske. Och när det nu sker blir oron stor - väldigt stor. Rapport och Aktuellt berättar med bistra miner om börsens fall här i Sverige och världen över. Det känns skakigt. Hur mycket och hur länge kan det sjunka? 
 
När floden kommer är det tryggt om man byggt sitt hus på berg och inte på sand (enligt en av våra kändaste visdomslärare). Som jag ser det är en fördjupad insikt i varför man handlar på börsen en del av det berget. Likaså en genomtänkt och personligt bottnad filosofi kring ekonomi, sparande och investerande. För när alla runt omkring en och i media börjar spekulera är det lätt att börja tvivla eller gå vilse. 
 
Ska man fortsätta månadsköpa på börsen eller sälja av? Svaret på frågan kommer att se olika ut beroende på vem man är. Och jag tror egentligen inte det finns något rätt eller enkelt svar. 
 
Jag har för många år sedan skrivit ner min Masterplan för mitt sparande och investerande. När nu börsen träffas av en kraftig flodvåg är den Masterplanen berget under Atlas Investo. Var och en av oss har förhoppningsvis sin egen ekonomiska och finansiella masterplan. Och var och en kommer behöva agera utifrån det. För vissa säger den planen att det är dags att göra på ett visst sätt, för andra innebär det att agera på något annat vis. 
 
Min Masterplan leder mig tryggt i en riktning. Den gör det i bra ekonomiska tider. Den gör det i dåliga ekonomiska tider. Det betyder att jag agerar utifrån min Masterplan och inte utifrån några andra makroekonomiska faktorer. Jag ändrar således INTE på min Masterplan. Inte pågrund av coronavirus eller oljepriskrig. 
 
Kommer det att straffa eller belöna mig? Svaret är att det vet jag förmodligen först om några år. Just nu vet jag bara det här: när det blåser på börsen, desto tryggare är jag, om jag har en väldefinierad finansiell och ekonomisk Masterplan att följa. 
 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela