atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Morgondagens medborgare

Publicerad 2020-06-06 08:18:00 i Atlasinvesto,

 
 
För några veckor sedan upplevde jag ett "Golden Moment" på jobbet som jag aldrig känt förut. Ni vet när allt känns så rätt. Men framför allt kände jag en sådan stolthet. Jag och en barngrupp var iväg på en planerad aktivitet. Vi har under några veckor tränat på 10 sånger för att sedan åka och sjunga för gamla på ett äldreboende i stan. Detta som ett sätt att stötta dem genom Covid-19. 
 
Väl på äldreboendet stod vi så klart på säkert avstånd, utomhus, på en innergård och de gamla stod på sina balkonger eller öppnade fönsterna till sina rum.
 
När vi kom till platsen var det blåsigt, nästan så att det ven i öronen. Barnen hade sina sånghäften i händerna men det blåste så mycket att det knappt gick att hålla dem och läsa. Men vi var på ett uppdrag!! Att sjunga för de gamla i dessa Coronatider. Att visa att vi tänker på dem och att de inte är bortglömda och ensamma. 
 
Redan från första tonen märkte jag att barnen tog i på ett sätt de inte gjort tidigare under våra repetitioner. Som om blåsten och vinden väckte något i dem... För ett ögonblick var de som en urkraft inget skulle kunna stoppa! Jag tittade på dem under framträdandet. Coachade dem. Så fokuserade! De sjöng med en sådan uppriktighet och självklarhet. De sjöng för de gamla. 
 
I den stunden fanns ingen Corona. Bara ett enda stort hjärta. Ett enda stort vi, barnen och de gamla. Och när sista tonen ebbade ut var jag en mycket stolt lärare - och min iver och glädje var förmodligen svår att undgå. Vi skapade något magiskt tillsammans. Inte en enda gång frågade barnen under repetitionerna och resans gång om de skulle få något för att de gjorde detta. Nej det var en handling av sann empati och solidaritet med en grupp i vårt samhälle som just nu är mer isolerade, ensamma och i riskzon för Covid-19 än några andra.
 
Den svenska skolan har ett uppdrag av riksdag och regering att plantera en värdegrund hos barnen. En värdegrund som ska vara med och skapa morgondagens demokratiska och empatiska medborgare. Detta tillfälle blev till ett kvitto av hur det kan se ut i praktiken. Barn som övat in sånger för att ge dessa villkorslöst, som en tröst och gåva, till en grupp främmande gamla människor, en ytterst solidarisk handling. 
 
Jag har i mitt yrkesliv som lärare aldrig känt en sådan stolthet över barnens engagemang och vilja. Där och då skapade vi kanske ett minne för livet. Ord som respekt, solidaritet och medkänsla blev manifesterat till verklighet. Och jag är glad över hur något så fint fått chansen att bli till en livserfarenhet för barnen att bära med sig på sin resa. En lärdom om att villkorslöst givande är något av det viktigaste och största vi kan göra som medmänniskor. Och det är en viktig egenskap att besitta hos en medborgare av imorgon.
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela