atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Under körsbärsträden

Publicerad 2020-07-19 09:24:00 i Atlasinvesto,

 
Såg i veckan på en japansk film från 2015 som heter Under körsbärsträden och som just nu (200719) finns på SVT Play. Filmen är både gripande, vacker, tragisk och hoppfull. Den var också lågmäld på ett typiskt japanskt vis vilket tilltalar mig - som en ödmjuk bockning. 
 
I filmen får vi följa den buttra och lågmälda medelålders mannen Sentaro. Han jobbar med att sälja dorayaki (en slags plättar fyllda med bönpasta) i ett litet gatukök i utkanten av Tokyo. En dag dyker en gammal skröplig men mysig dam upp vid gatuköket och frågar om hon kan få lite extrajobb hos Sentaro. Det blir början på en vacker och innerlig vänskap mellan Tokue, som damen heter, och Sentaro.
 
Genom Tokue får både Sentaro - och vi - möta urgamla visdomar, bland annat hur viktigt det är att både uppskatta och försöka finna mening med livet - no matter what! Filmen berättas med stor värme, har ett urstarkt manus, imponerande skådespeleri, och ett väldigt vackert foto som förstärker allt detta. Regissören Naomi Kawase lyckas (enligt mig) verkligen fånga både våra känslor och vårt intresse genom hela filmen. Naomi vill beröra oss och hon lyckas med det! 
 
Under körsbärsträden är i mina ögon ett litet mästerverk och fångar så mycket av vad som är viktigt här i livet. Har du inte sett den så gör det! Du kommer att bli berörd - av flera anledningar...
 
Det kommer en scen i filmen där Sentaro och den gamla godhjärtade Tokue samspelar fram så otroligt starka känslor. Känslor av empati, sympati, respekt, kärlek - ja den djupaste varianten av mänsklighet - inför varandra. I scenen vill Tokue bara att Sentaro ska må bra, trots allt som skett, och hon berättar det för honom på ett så vackert, uppriktigt och gripande sätt. Samtidigt vill den fåordiga och sammanbitna Sentaro visa Tokue hur mycket hon betytt för honom, att hon inte gjort något fel. Scenen går rakt in hjärtat på mig som tittar. Filmen är värd att se enbart för den scenen. En scen som jag tycker symboliserar mycket av tonen och budskapet med hela filmen. Scenen har ett mästerligt skådespeleri och en sensmoral som jag för alltid kommer att bära med mig... 
 
Under körsbärsträden får högsta betyg av mig vilket innebär 5 Atlas. En av de starkaste filmer jag sett på mycket länge.
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela