atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Mina finansiella mål 2020!

Publicerad 2020-01-15 09:47:41 i Atlasinvesto,

 
När det gäller min portfölj på Avanza har jag kommit fram till att fortsätta den nya approach kring investerande som påbörjades under 2019 också nu under 2020. Jag kommer kort att redogöra för den här microstrategin samt några andra ekonomiska mål för året.
 
Då jag vill skapa ett jämnare flöde kring mina investeringar kommer jag att skriva ner hur många nya aktier i mina respektive bolag som jag minst ska köpa. På detta sett garanterar jag kontinuerliga inköp i alla innehav under varje "räkenskapsår".
 
När jag väl köpt detta antal aktier i varje bolag (som jag satt upp som mål) kommer jag sedan punktinrikta årets övriga investeringar och kapital mot något eller några av portföljens bolag. 
 
Det känns både motiverande och fokuserat att investera utifrån det här upplägget, och jag tror det kommer att passa både mig och portföljen bra.
 
Ett av mina mål har under många år varit att återinvestera all utdelning rakt in i portföljen. När jag når 2 miljoner kommer jag att ändra den principen till att återinvestera alla utdelningar utom den minsta som jag tänkte göra något annat med...
 
Några av mina finansiella mål för 2020 ser då ut som följande, utifrån dagens ekonomiska förutsättningar:
 
1. Öka i respektive bolag med minst 100 st aktier
2. Få minst 72 000 kr i utdelning
3. Återinvestera 100 % av utdelningen
4. Investera minst 22 % av min lön
 
I och med detta så är jag nu redo för att börja årets investerande vilket känns bra. Penseldragen är gjorda. Måltavlan är upphängd. Nu ska målen bara exekveras och förhoppningsvis uppnås!
 
"Hur blev dina ekonomiska mål för 2020?"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Postat av: Utdelningssmålänningen

Publicerad 2020-01-22 11:04:37

Har bara ett ekonomiskt mål i år: investera halva lönen i aktieportföljen.

Tycker att det är rättvist att US idag får 50% och US i framtiden får 50%.

Har inget utdelningsmål då jag då riskerar att t ex byta ut fina Latour med låg DA mot någon högutdelande skräpaktie. Har heller inget portföljvärdesmål då jag inte kan styra det själv.

Utdelningar återinvesteras såklart (några år till) till fullo.

Svar: Hej där US😃
Först: grattis till 1,8 miljoner!!

Sen: grymma mål med att investera halva lönen samt all utdelning till fullo!

Till sist: ser att jag inte har dig på min blogglista! Det rättar jag genast till. Vill du så lägg gärna till mig på din.

Nu laddar vi inför rapportfloden!

Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: Utdelningssmålänningen

Publicerad 2020-01-22 14:52:16

Tack för det!

La till dig på min blogglista (och städade samtidigt bort ett par insomnade bloggar).

Investor (ett av mina kärninnehav) höjer i a f med 1 kr igen :) . Nu väntar snart mitt Castellum (ett annat kärninnehav).

Svar: Bingo på Investor alltså!
Jag har också Castellum (mitt största innehav) och de brukar ju vara utdelningshöjare så vi håller tummarna att den trenden håller i sig.

Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela