atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Saving Ratio december 2020

Publicerad 2020-12-26 00:21:00 i Atlasinvesto,

 
Då jag fått in lite extra kapital den här månaden, samt överträffat min budget, väljer jag att avsluta året med den högsta sparkvoten under 2020. Det är en liten chansning men ibland får man spänna bågen lite hårdare än vanligt.
 
Det innebär att jag den här månaden hamnar på hela 43 % i sparkvot. Det mesta in i mina banker, och främst i SEB. Jag tror och hoppas på att just banksektorn ska komma igång under 2021.
 
Varför jag tror att banksektorn kommer igång? 1) Vaccinering på bred front mot viruset och efterföljande samhällsstabilisering (förhoppningsvis), ett mer normalt konsumtionsmönster och ett mer kraftfullt näringsliv. 2) Brexit får tillslut landa in och realiseras och både ekonomin och börser får känna trygghet med EU:s nya vardag. 3) Trumps slutgiltiga uttåg ur vita huset, borde gynna både det makro- och mikroekonomiska läget där banksektorn är en av kuggarna i hjulet. Men men, vem vet... 
 
Ni som följer mig vet däremot att jag för några månader sedan räknade med att under november och december ligga kring 10 % i sparkvot. Nu blev det i stället 20 % i november och alltså 43 % nu i december. Vilken miss i estimaten tänker ni? Men...jag vet ju faktorerna bakom och har läget helt under kontroll. Eller som vår gamle vän Graham brukade säga "Successful investing is about managing risk, not avoiding it."
 
Därmed är årets sista investering exekverad och det är dags att börja titta mot bokslutet. Och dessutom: hur gick det egentligen med mina ekonomiska mål för 2020? 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela