atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Hur jag hanterat den Svarta Svanen...

Publicerad 2020-12-18 00:39:30 i Atlasinvesto,

 
Ganska ofta har jag läst att investeringsexperter tycker att man egentligen inte vet vad man gett sig in på som investerare på börsen - innan man varit med om en börskrasch eller liknande. Självklart är det något som jag reflekterat över. 
 
Jag började med aktier efter senaste stora börsfallet Finanskrisen 2008 och tillhör alltså en av de som inte upplevt en riktig krasch eller en riktigt kraftig "Björn-korrektion". Inte förrän nu. Inte förrän Covid-19 flög in som den Svarta Svanen 2020. 
 
När året började var värdet på min portfölj all time high. I mitten av mars dök den på kort tid med över 30 %. Nu hände alltså det som förr eller senare enligt statistiken (och vad historien lärt oss) alltid sker. En brutal börsresa neråt; ner i ett djup där vi inte vet var botten finns. Och det går dessutom fort!! I det här läget (tror jag) att vad experterna menar är: att som ny investerare på börsen kan det vara lätt att dras med i den tsunami av börspsykologi som växer till liv i och med den Svarta Svanen.
 
Alla domedagsartiklar och rapporter på DI och andra finanstidningar. Medias bevakning och ältande om allt elände. Visst kan det vara så att paniken och tvivlet smyger sig på i takt med att depåvärdet slaktas. Men för mig har det aldrig känts så - alltså någon panikkänsla - inte ens i närheten. Låt mig med fyra punkter kortfattat försöka beskriva varför:
 
1. Jag investerar på börsen utifrån en evig horisont. 
 
2. Jag har en nedskriven "Masterplan" som ska leda mig genom den här evigheten.
 
3. Jag har medvetet valt att investera i bolag som jag är övertygad om kommer överleva min tid här på Jorden, oavsett Svarta Svanar
 
4. Jag låter inte börspsykologin, media eller andra/annat styra mina val utan har på egen hand istället valt "min väg" från dag ett.
 
 
Enkelt uttryckt (och mycket tack vare de fyra ovan nämnda punkterna) har jag istället med nyfikna ögon följt - och följer - hur mikroekonomi, makroekonomi, bolagen och börsen reagerar och agerar på den Svarta Svanen, som kom i form av ett virus. Men också hur jag själv reagerade när portföljen tappade i värde - snabbt och rejält. Och jag har dragit några kraftfulla lärdomar...
 
En av de viktigaste lärdomarna är att jag numera är förhållandevis säker på en sak, när det gäller mig och mitt agerande på börsen i kraftig nedgång orsakad av stor mörk fågel. Lärdomen är som följer: är du trygg med din investeringsstrategi på börsen förefaller en Svart Svan fullt hanterbar - om den inte kraschar rakt in i ditt psyke... 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Procentpanik

Publicerad 2020-12-21 14:26:52

Ja men exakt så agerade jag också. Jag läste igenom mina riktlinjer för investeringar och där står klart o tydligt att jag inte ska agera i panik och hellre göra och fortsätta med investeringarna som om inget hänt. Ja men skönt att ha en kris i ryggen, då vet man ju lite mer hur man reagerar nästa gång det dyker upp och det gör mig bara ännu lugnare :-)

Mvh // PP

Svar: Jo men visst! "Time in the Market" är en mäktig läromästare, som prövar både din strategi och din psykologi på börsen. Att kunna vara stabil när börsen är labil är förmodligen också en trygg egenskap att ha med sig som investerare; vilket vi båda verkar luta mot. Nu återstår det att se om den Svarta Svanen kommer att ge med sig och flyga iväg eller om den dröjer sig kvar, och kanske gör det med ny kraft...
God Jul på dig PP!

Med vänlig hälsning,

Atlas

Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela