atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Karl-Johan Persson - Commander in Chief

Publicerad 2019-10-07 15:29:00 i Atlasinvesto,

 
Så kom H&M-rapporten som jag faktiskt hade på känn att Mr Market skulle gilla. Och man kan säga vad man vill om siffrorna i rapporten men det här inlägget lämnar dessa åt sidan. I stället väljer jag att reflektera om den av börsetablissemanget kölhalade VD:n Karl-Johan Persson - klädbolagets obeveklige "Comander in Chief"!
 
Persson har under de senaste åren, rapport efter rapport stått där i finansmedia och framstått som Bagdad Bob stundtals. Men till skillnad från Bob har VD:n troligtvis haft insikt om de dystra förutsättningarna och den verklighet han måste verka i. 
 
Persson har vetat att strukturen i H&M behövdes göras om i grunden för att fortsätta kunna vara ledande i sin bransch. Men en sådan enorm förändring kan inte göras över en natt. Eller över ett kvartal. Eller ett år. Inte ens flera år. När Karl-Johan Persson tillsammans med styrelsen insåg vad de behövde åstadkomma lär han ha hållit sig för skratt. Både inför uppgiften och priset för den. Men att inte göra något var ett pris de inte var beredda att betala! 
 
Som tredje generationen Persson i det familjeägda H&M gör han det som de flesta i etablissemanget menade att han inte hade i sig. Manövrera en av de (som jag ser det från ett svenskt bolag i den storleken) största strukturella omdaningar i modern svensk tid inom näringslivet. Ett stålbad som ingen företagare önskar uppleva. Ett stålbad som ingen företagare kan vara säker på att bolaget överlever. Men som likväl är det enda alternativet för just överlevnad över huvud taget.
 
När H&M nu för tredje kvartalet lämnar en rapport som visar på framsteg eller steg i rätt riktning och att en ny dag tillslut kan vara på väg känner jag stolthet. Samma stolthet som när Daniel Ståhl vinner VM-guld i diskus. Samma stolthet som när damlandslaget i fotboll tog hem ett VM-brons. Jag är en stolt svensk medborgare helt enkelt. Jag är stolt över H&M. Och det är därför jag är aktieägare i bolaget från första början. Jag tycker det är ett bra bolag som representerar Sverige på ett bra sätt ute i världen. De ger ett signalvärde om det svenska och den svenska mentaliteten. Vi kämpar in i kaklet och vi gör det med både kompetens och hjärta. 
 
Och jag är dessutom stolt över Hennes & Mauritz Commander in Chief som rakryggad stått längst fram i den piskande stormen - orkanen - och gång på gång förklarat för världen att varken han eller bolaget tänker ge vika men att det är tufft. Det är vad jag kallar pilotskolan av den finaste och mest hedersvärda klassen. Karl-Johan Persson har förmodligen fått några gråa hår extra och några nya rynkor längs vägen, men han är ingen VD som lämnar bara för att solen slutat skina, att etablissemanget vill se hans avgång, eller för att masten och seglen på skeppet gått sönder i stormen.
 
Nej han samlar manskapet, och med vinden och regnet piskande i ansiktet skapar han en plan för hur de ska ta sig till säker hamn. Därefter börjar han sedan byggandet av en ny mast och skapandet av nya segel. Så gör en ledare. Vad mer finns det att tillägga. Job well done Karl-Johan Persson! 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela