atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Störst & Minst

Publicerad 2019-11-06 08:17:45 i Atlasinvesto,

 
I min portfölj har jag sju innehav. En av mina mikrostrategier är att värdet på dessa ska vara ungefär jämnstora. Det innebär att om värdestegringen ökar snabbare i någon av aktierna så köper jag mer i de andra för att balansera upp portföljen.
 
Naturligtvis är också de bolag som jag haft längst fler i antal och mer värda, vilket de också borde vara. Inget konstigt med det alltså. 
 
Just nu är det ungefär 5 % skillnad mellan det bolaget i portföljen som är störst och det som är minst. Det största innehavet i portföljen är just nu fastighetsbolaget Castellum. Det minsta just nu universalbanken SEB. 
 
Att fastighetsbolagssektorn är stark nu är välkänt vilket det skrivs en hel del om på bland annat Dagens Industri. Likaså att banksektorn har det tufft. Båda dessa faktorer syns så klart och speglar av sig på dessa aktier vilket ger eko in i portföljen.
 
Oavsett vilken sektor som flippar eller dippar så jobbar jag vidare med min mikrostrategi. Och jag börjar faktiskt känna mig allt mer nöjd med innehavens procentuella viktning. Tålamod ger resultat. Strategier ger dig en riktning. 2020 kommer jag nog vara i fatt och i balans med sju jämviktade innehav. To be continued...
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela