atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

H&M "Balboa"!

Publicerad 2019-03-07 06:30:20 i Atlasinvesto,

 
Jag är väl ingen stor konsument av kläder men det händer med jämna mellanrum. Vid dessa tillfällen är det oftast online via Zalando eller H&M som shoppingen sker på. Mest på Zalando. 
 
När jag kom hem igår låg det ett litet online offer i postlådan. Ni ser från vem? Trots att jag handlat mer från Zalando, en av ärkefienden och rivalen på nätet, så har det inte ramlat in några online offer från dem.
 
Betyder det att Zalando går så bra att det inte behövs? Jag vet inte. Betyder det att H&M är desperata i sin jakt på kunder? Jag vet inte. Betyder det att de har olika strategier? Kanske. Men en liten del av mig blir ändå glad över att se det där lilla erbjudandet i postlådan.
 
För mig signalerar det att H&M är hungriga. Att de vill åt mina surt förvärvade pengar. De påminner mig som kund om möjligheten till att konsumera - och varför inte hos H&M! Nu faller ju självklart inte en ekonomisk småsparare som jag för deras inviter men... Kanske gör många andra det. 
 
Syns du inte så finns du inte är ett gammalt talesätt inom business. Och jag måste säga med tanke på H&Ms frekvens av mejlutskick och nu deras 10% online erbjudande i postlådan - de är som hungriga vargar! H&M framstår som en vänlig följeslagare som vill finnas där genom vått och torrt och genom alla årstider. For what it's worth. Jämför detta med Zalando som faktiskt är helt tysta?! På min mejl i alla fall och i min postlåda. Hur är det hos er? Ni som handlar på Zalando, är det lika tyst hos er? 
 
Ja ja. Min mikroempiriska och fullständigt okvantifierbara (och på gränsen till värdelösa) analys säger förmodligen ingenting. Men kan det vara H&M som vill ta fighten om att synas mest jämfört med Zalando? Vad det i så fall innebär i längden återstår att se. Men är det något världen brukar gilla så är det kämpen som aldrig ger upp. Kämpen som reser sig upp på nio. Som fightas vidare när allt verkar slut - och vinner! 
 
Stallones legendariska karaktär Rocky Balboa är själva sinnebilden av en sådan kämpe. Men det var på film. Tänk om H&M "Balboa" visar världen - in real life - att de inte är någon som ligger kvar utan reser sig upp på nio? Min känsla är att det kan vara så... Eller som Rocky själv skulle ha sagt:
 
"Every champion was a contender that refused to give up."
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela