atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Jag gillar starka storägare!

Publicerad 2019-06-11 21:37:00 i Atlasinvesto,

 
Ett av mina fundamenta är att jag vill ha en stark storägare i mina innehav. Gärna ägare av kött och blod som i H&M. Eller att någon inom finanseliten sitter på någon av storägarstolarna, som Sven Hagströmer i Avanza. Om inte så funkar exempelvis att det är ett enskilt bolag som är en av storägarna. Som exempelvis Investor i Atlas Copco. Mums!! 
 
Nu är inte ovan nämnda fundamenta det enda jag bryr mig om för att investera i ett bolag. I mitt största innehav Castellum har dessutom det här fundamentat delvis lyst med sin frånvaro. 
 
Så mitt "investerarhjärta" uppskattar naturligtvis att det i just Castellum har kommit in en av Sveriges profilerade finansmän. Och ingen aktivist a la Gardell utan en annan knivskarp miljardär. Jag menar självklart Rutger Arnhult!
 
Mr Arnhult är den hungriga VD:n och storägaren i fastighetsbolaget Klövern. Jag kan inget annat anta än att han är med på noterna vad gäller Castellums business - vilket väl aldrig kan skada som "något" slags kvitto på om bolaget seglar i rätt riktning. Klövern verkar inom samma bransch och delvis inom samma område med fokus på bland annat kommersiella lokaler. Så Arnhult besitter (i mina ögon) en ytterst spetskompetens för den här typen av verksamhetsområde. 
 
Så här är det. Jag kommer aldrig vara i närheten av att prata med Castellums VD Henrik Saxborn om bolagets strategier, framtidsvisioner och potentiella affärer. Och vad skulle egentligen en kommunalanställd som jag, med min bakgrund, med trovärdighet kunna fråga honom om... Nej likt en droppe i havet färdas jag istället med (som en anonym aktieägare) i strömmen bakom the Mothership of Castellum.
 
Men där jag är en droppe i havet - där är en finansman som Rutger Arnhult både en stolt och kunnig storägare. Det är inte ett helt osannolikt scenario att han då och då närmar sig och dockar med moderskeppet Castellum. Väl ombord kommer säkert Arnhult ödmjukt men bestämt söka upp Amiral Saxborn och ställa alla de frågor som jag inte har i mig. Han kommer föra alla de där adekvata samtal som en stark och trygg storägare med spetskompetens kan, vill och kanske också bör göra för att grunda sin investering, för att spana mot framtiden och planera sin fortsatta resa. 
 
Och när Arnhult lämnar moderskeppet så kan hans handlingar kanske lämna ledtrådar som till och med en liten droppe i havet kan följa upp, upptäcka och dra någon form av egen slutsats från. Jag gillar starka storägare i mina portföljinnehav. Det finns många anledningar till det... 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela