atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Margit 92

Publicerad 2019-01-13 18:32:08 i Atlasinvesto,

 
Ibland ramlar jag in i ett radioprogram och blir fångad! Sveriges Radio P1 har ett program som heter Radiopsykologen och just det här avsnittet hette Jag är som en levande död. Programmet högg fullkomligt tag i mig. 
 
Bara genom att läsa synopsis till avsnittet så blir man berörd: 
"Margit 92, vill inte leva längre. Hon har inga anhöriga eller vänner kvar. Hon sitter i sin lägenhet, sex trappor upp, och ser livet pågå där nere. Hon vill inte dit, hon vill bort. Men hon kan inte."
 
I avsnittet, där Margit via telefon samtalar med en psykolog, får man sedan höra om ett livsöde, om livsvisdomar men också om livsinsikter. Och det är tänkvärt. Så otroligt tänkvärt. Jag hör hur en gammal människa, som levt ett aktivt och produktivt liv, nu genom olika omständigheter under ålderdommen tappat gnistan alltmer inför det opåverkbara. Att vi aldrig vet vad som väntar oss längs med tidens rand. Inte hade Margit sett sitt slut som det blev. Ensam, rörelsehindrad och ovärdigt (det sista är hennes eget ordval) högt uppe i ett fängelse till hyreshus.
 
Ett återkommande tema i Margits berättelse var hur hon älskade att resa vilket hon verkar gjort mycket i sitt liv. Och någonstans drömde Margit om att fått göra en sista resa, kanske till något av hennes gamla favoritresmål. Men nu är det för sent...hon var sorgsen och trött och uppgiven. 
 
Margit kändes klar i huvudet och blir på så sätt ännu mer tragiskt fången i ålderdomen och i ett liv som hon inte vill vara en del av längre. Det var gripande att höra henne. Så när programmet var slut greppade jag min mobil och skrev ett kort mejl till redaktionen för programmet. Detta var vad jag skrev: 
 
"Hej jag hörde ert program om Margit 92 år gammal. Och jag blev verkligen djupt berörd. Jag skulle gärna komma i kontakt med henne. Om hon vill kan jag komma till henne och ta med henne på en resa."
 
Jag skrev ut mitt namn, mobilnummer, yrke och att jag är småbarnspappa för att inte skrämma henne. Jag vill visa Margit att hon inte är ensam! Hennes samtal med radiopsykologen ledde henne till oss andra där ute i den tuffa verkligheten. Och om hon vill så räcker jag (och kanske flera andra) nu ut en medmänsklig hand. Jag är beredd att finnas där, hennes tid som hon har kvar på Jorden. Så gott jag kan vilket mitt mejl till redaktionen är ett bevis för. 
 
Jag fick ett svar dagen efter från någon på redaktionen som berättade att Margit har ingen mejl men att de skulle skriver ut mitt mejl och posta det till henne. De berättar att hon läser sin post sen så får vi se om hon hör av sig. 
 
Margit har inte hört av sig. Kanske har hon somnat in. Kanske är hon hos sin släktingar och vänner igen ovan molnen dit hon längtade. Och om Margit fick läsa mitt mejl får jag nog aldrig veta. Men vad jag vet är att jag följde mitt hjärta. 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela