atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Mitt "hemliga" innehav!

Publicerad 2019-12-02 16:49:00 i Atlasinvesto,

 
Ibland får man fatta beslut som man inte vet om det kommer hyllas eller förbrylla den framtida versionen av sig själv. Jag har under många år väntat på ett ögonblick där jag kan gå in i ett bolag som jag tror kan göra en resa. En resa från ett relativt (rent börsmässigt) lågt värderat och vinstdrivande bolag till ett stort och avsevärt högre värderat bolag som gör lika fina vinster. Och nu tror jag mig ha hittat ett...
 
Många gånger har jag genom åren sagt att "Det bolaget skulle man gått in i, det kommer bli en bra affär!". Sedan har jag ändå låtit bli att köpa in mig. När jag för ett halvår sedan fick höra om ett bolag som skulle börsnoteras väcktes ännu en gång tanken i mig "Det bolaget skulle man gå in i, det kommer att bli en bra affär!"
 
Varför väcktes då ovan nämnda fråga i mig kring detta specifika bolag?
          Här är några av parametrarna:
- det är ett ungt bolag med goda tillväxtmöjligheter 
- bolaget verkar inom en sektor som har bra kassaflöde 
- inom ett segment där man sitter på fysiska tillgångar
- leds av en hungrig entreprenör
- finns kompetenta personer från finanslivet i bakgrunden
- jag har (delvis) själv sett och följt bolagets utveckling
 
Så när nu läget kom slog jag till! Efter att ha mejlat med VD:n några gånger där jag ställde ett par frågor och fick snabba raka svar var mitt beslut fattat. Jag går in i bolaget! Den här gången tänker jag följa min instinkt om en bra affär. 
 
Det hela innebär att jag nu efter snart sex år på börsen gör ett första - kan man väl säga - offensivt drag. Jag ger mig in i vad jag bedömer som ett äkta tillväxtbolag. Och lämnar undantagsvis principen om att mina innehav ska ha utdelning och vara ett moget bolag. Detta då bolaget inte kommer att ha någon utdelning de närmaste åren av helt naturliga skäl. Här ska det ju växa organiskt! 
 
För att kunna realisera affären sålde jag av samtliga Atlas Copco aktier där jag gjort en bra vinst. För 2/3 av kapitalet köpte jag in mig i mitt "hemliga bolag" och fördelade resten på SEB och Handelsbanken. 
 
Anledningen till att jag håller bolaget hemligt är flera, men jag lämnar dessa orsaker därhän. Istället konstaterar jag en liten ny investeringsapproach och ser med spänning fram emot att följa detta bolag. Min horisont är lång så länge inga fundamenta skulle visa sig ändras drastiskt. Och jag tror bolaget kan bli en riktig så kallad "krydda" i portföljen på sikt. Därmed blir nu 2020 (om möjligt!?) ännu mer intressant och spännande sett ur mina investerarögon!
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Slimis

Publicerad 2019-12-02 20:01:14

Hej Atlas.

Grattis till en fin vinst i Atlas Copco. Bolaget har verkligen presterat över en längre tid och aktien har följt med upp. Spännande med ett nytt bolag. Jag hoppas kunna läsa om detta bolag någon gång i framtiden. Jag håller iallafall tummarna att din nya investering blir bra på sikt :-)

Fortsatt lycka till på din resa.

Mvh Slimis

Svar: Tack Slimis!
Det ska bli intressant att följa ett så pass ungt bolag och dess rörelse på börsen. Kan tänka mig att det är mer validitet än i ett stort moget bolag. Vill samtidigt ge portföljen lite mer "edge" och ha in ett bolag som kan göra en annan form av utväxling än exempelvis Industrivärden.

Vill du veta bolaget kan jag mejla det till dig Slimis. Jag tänker hålla det hemligt här på bloggen tills jag vet om det etablerar sig som en vettig investering.

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: Slimis

Publicerad 2019-12-03 22:23:13

Hej igen Atlas.

Ja du får gärna maila mig om det bolag du hittat på. Jag håller mig ju själv främst till större bolag men jag tycker även det är intressant att läsa om en del om mindre bolag. Min mail adress är [email protected]

Önskar dig en trevlig vecka.

Mvh Slimis

Svar: Ok Slimis, jag lägger ett mejl.
// Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela