atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Att Stadsbada!

Publicerad 2019-12-22 12:29:00 i Atlasinvesto,

 
Ibland när jag känner mig rastlös har jag en del knep. Förutom att ligga och räkna på potentiella utdelningar och värdeökningar, vilket inte alltid räcker för att dämpa min rastlöshet. 
 
Ett av dessa knep kallar jag för att bada i staden, att "Stadsbada" så att säga. Det innebär att jag i min ensamhet och tysthet vandrar in i stadens myllrande atmosfär. Alice bor i en av Sveriges största städer. Och där är alltid liv och rörelse.
 
Jag brukar börja mitt Stadsbadande med att gå in i något av de stora shoppingcentern som finns där. Där strosar jag omkring som en liten Clovnfisk i ett korallrev. Så mycket att se på, så många intryck. I högtalarna spelas mysig musik och från caféerna doftar det underbart.
 
Här gäller det dock att vara på sin vakt då det finns många härliga affärer som gärna vill att du ska passa på att köpa en massa. Men med trygga rörelser sveper jag förbi dessa lockelser, trygg i min vetskap att jag ju inte är här för att handla utan för att relaxa och hämta kraft.
 
När jag fått min dos av dessa "korallrev" ger jag mig ut på öppet hav. Jag vandrar runt i de olika stadskvarteren. Tittar på öar av vackra byggnader. Går i tjusiga stadsparker och stannar då och då till för att njuta av storheten i allt. Ute på det öppna havet stannar jag ibland till vid en och annan liten mindre lagun eller atoll. En av mina favorit laguner är Stadsbiblioteket. Där kan jag koppla av med en bok och den stillhet som vilar över platsen.
 
När jag på nytt ger mig av - ut från denna vishetens lagun - börjar jag bli redo för något att äta. Jag brukar sätta kurs mot en av mina älsklings restauranger där jag till deras exotiska musik avnjuter en maträtt, ibland läser jag ett kapitel ur någon favoritbok jag har med mig. 
 
Så lämnar jag denna kulinariska atoll mätt och belåten och brukar nu vara lugn och balanserad igen. Jag smsar Alice om hon behöver något om inte så börjar jag ge mig hemåt igen. Väl hemma känner Atlas sig inte längre rastlös och livet går balanserat vidare. Jag häller upp ett glas citronvatten till oss och sätter igång ett avsnitt av en serie vi följer på Netflix. Och på nytt är livet så där skönt och balanserat som det kan vara - tack vare att jag unna mig rekreation i form av ett mysigt Stadsbad... 
 
"Hur brukar du hantera rastlöshet?" 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Postat av: Louise

Publicerad 2019-12-22 18:34:40

Fantastiskt uttryck :-). God Jul Atlas!

Svar: Visst är det!! Tack! God Jul själv Louise!
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela