atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Utdelning 5 & 6 investeras i H&M!

Publicerad 2019-04-19 20:43:00 i Atlasinvesto,


 
Efter att ha följt H&M under några år är det på nytt dags att börja tanka aktier i mitt kärninnehav. För mig känns det som att botten kan vara nådd och att H&Ms storstädning successivt kommer att visa på positiva effekter för både aktien och bolaget. 
 
Men min analys är lika mycket värd som alla andra icke ekonomiutbildade amatörers. Däremot är det ju alltid roligt att reflektera omkring bolagen i portföljen.
 
Förutom att jag tror att botten i H&M kan vara nådd är det även några andra faktorer som gör att jag väljer att köpa just nu. Faktorer som jag nu tänker bjuda er på! 
 
En är bland annat att finansmannen och Fast Partners VD och huvudägare Sven-Olof Johansson under senaste kvartalet ökat sitt innehav med ytterligare 100.000 aktier i H&M (till 1 miljon aktier totalt) vilket - i alla fall för mig - kan vara ännu en alternativ köpsignal. Han känns slipad och är luttrad i gamet. Han är definitivt en del av det svenska finansetablissemanget; och att ta rygg på jättar från etablissemanget är något Atlas gillar. 
 
En annan faktor (och en ännu större jätte) är Ikeasfärens Interogo. Att Interogos gått in som kontinuerliga köpare i H&M känns spännande. Enligt en artikel i Aktiespararna uppgick Interogos innehav till 17.541.870 miljoner i slutet av mars, vilket motsvarar en ägarandel om 1,1 procent av kapitalet och 0,5 procent av rösterna. Mer om det kan ni läsa i Aktiespararnas artikel här
 
Både redan nämnda Sven-Olof Johansson och Interogo känns (än en gång mina högst personliga reflektioner) som bra köpare och ägare för det svenska modehuset. Och deras köp motiverar faktiskt mig att också trycka på köpknappen. Med det sagt kommer alltså mina två kommande utdelningar från Industrivärden och Atlas Copco att investeras i H&M. Så är det med den saken. 

Min resa i livet går vidare mot allt varmare tider. Av de fyra årstiderna är det absolut Våren som ger mig störst glädje och tilltro om vad som komma skall. Och med Laid Backs klassiska "Sunshine Reggea" i ryggen fortsätter jag steg för steg in i solnedgången mot en ny morgondag. Nöjd med vetskapen om att köttet ligger på grillen och att jag just nu är på en bra plats med människor som betyder så mycket för mig. 

 
Med detta inlägg önskar jag er alla en riktigt fin och Glad Påsk! Ta hand om er själva, och alla i er omgivning som får er att känna kraft, balans och glädje! 

Med vänlig hälsning, 

Atlas Investo 

[email protected]

 
 

Kommentarer

Postat av: The Dividend Story

Publicerad 2019-04-20 19:52:35

Hej!

Spännande med Ikeasfärens intåg i bolaget. Blir intressant att följa deras ägande.

Håller med, våren tillhör min favoritårstid också :)

Glad Påsk!

Mvh
The Dividend Story

Svar: Hej där TDS!
Ikeasfärens intåg kan betyda mycket. Vet dessa något om HM:s framtidsplaner som inte vi vet? Tänk om de ser ett framtida samarbete som en möjlighet? Till exempel att HM exklusivt skulle kunna öppna upp butiker på alla Ikeas runt om i världen! Det skulle väl brisera som en bomb i businessvärlden. En kittlande tanke!! Vi får se vad framtiden har att ge...

Har förresten svarat på ditt inlägg "Min utdelning per timme", ett inlägg som jag tyckte var riktigt bra!

Jag lägger till dig bland mina länkar till ekonomibloggar som jag följer.

Allt gott TDS och låt oss nu - "Vårianer" som vi är - verkligen njuta av hur världen på nytt väcks till liv!

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: The Dividend Story

Publicerad 2019-04-26 19:44:04

Hej!
Sorry för sent svar, har varit på resande fot några dagar och kom hem igår. Det hade verkligen varit en kittlande tanke :)
Kul att du gillade inlägget, jag lägger till dig också på listan över bloggar jag följer :)
Trevlig helg!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela