atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Our Planet

Publicerad 2019-04-15 06:41:11 i Atlasinvesto,

 
Netflix har producerat en jättevacker naturserie som heter "Our Planet". I den får vi följa vår vackra planets olika miljöer så som haven, öknarna, skogarna, slätterna, bergen, is och snö områdena och djuren som lever där. Hur allt existerar i en enastående symbios. Men också om hur klimatförändringar påverkar allt det här - både djuren och naturen.
 
Serien presenteras av den underbare David Attenborough! David kan få en snigel att framstå som både intressant och spännande. Lägg där till musiken, fotot och filmningen som tillsammans med Davids berättarröst ger en otroligt vacker fond till faktan.
 
Vissa avsnitt är starkare än andra men överlag är det en otrolig resa i både kunskap och insikter. För oavsett om man tror på eller är skeptisk emot klimatförändringar och vår roll i den så visar "Our Planet" på ett mycket tydligt faktum: vi råkar bo på en av Vintergatans vackraste platser! Och det som gör den så vacker är inte delarna i sig, miljöerna, naturen, djuren, kontinenterna eller himmelen. Nej det är helheten som överträffar allt! 
 
Människan har av någon svårförklarad anledning fått chansen att uppleva detta! Du och jag! Att möta och befinna oss på kanske det största undret och Universums största hemlighet - vår älskade planet Jorden! Det är med en stor ödmjukhet vi borde vara en del av det här. Men i serien återkommer man om och om igen med ett annat budskap. 
 
 
Jag vill inte att regnskogarna avverkas och försvinner. Inte heller att haven ska fiskas ut och dö. Eller att isen på våra poler smälter pågrund av global uppvärmning. Samtidigt väcker David Attenboroughs reflektioner i serien frågor inom mig: Vad kan jag bidra med för att motverka de enorna krafter som ligger bakom klimatförändringar och destruktiv överexploatering? Hur mycket är jag - genom mitt sätt att leva - egentligen medskyldig till allt det här?
 
Stora frågor som söker svar. Det är frågor som dessa som väcks till liv av att se på "Our Planet", utöver en stark förundran över hur storartad och makalös vår planet är. En planet så full av liv. 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Postat av: Ibland gör man rätt

Publicerad 2019-04-15 09:09:13

Tack för tips! Det ska jag kolla in tillsammans med min son.

Svar: Tackar! Det är bara att njuta och förundras!
Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela