atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Stigar mot ekonomisk framgång 1

Publicerad 2018-09-02 11:40:27 i Atlasinvesto,

 
I vetenskapens värld dör sällan teorier därför att de är dåliga, de bleknar bort när andra mer tilltalande och övertygande växer fram. I "Stigar mot ekonomisk framgång 1" och "Stigar mot ekonomisk framgång 2" kommer jag under två inlägg reflektera omkring detta och vad det kan innebära för en människa ur ett privatekonomiskt perspektiv.
 
Genom livet lär vi oss och möter olika strategier och teorier inom livets alla områden. Inom privatekonomi var för mig under mina tidigare år de vanligast förekommande teorierna att:
 
Strategi 1) man skulle pensionsspara. Lite varje månad. Gärna från så ung ålder som möjligt. Det kunde röra sig om att sätta av 200 kr varje månad på ett pensionssparande konto hos banken. Pengarna kunde inte röras innan du gick i pension. De var låsta genom hela livet. 
 
Strategi 2) ha ett buffertsparande. Ett sparande som i grund och botten var till för framtida konsumtion. Resor, möbler, cykel, körkort med mera.
 
Strategi 3) vara ekonomisk med sina pengar. Helt enkelt tänka sig för innan man köpte något eller konsumerade. Varför? Jo för att pengar är viktigt att ha och kräver hårt jobb för att tjäna. De flesta av oss är ju inte som pojken med guldbyxorna. 
 
Är det något med dessa privatekonomiska strategier som får er att höja på ögonbrynen? Hmm... Intressant är att de två första strategierna gör bankerna än idag aktivt reklam för. Såg nyss på tv där exempelvis Swedbank gjorde reklam för dem. Banken ställde dessutom frågan om vilken av de båda som ska prioriteras - och de ville så klart gärna hjälpa oss finna svaret. 
 
Det verkar alltså som att de stora bankerna än idag inte är så intresserade av att prata om privatekonomin - ut till den breda massan - annat än som möjligheten att pensionsspara och buffertspara.
 
"Men vems stigar mot ekonomisk framgång är detta egentligen?" 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela