atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Life is no sexy thing

Publicerad 2018-09-20 21:57:20 i Atlasinvesto,

 
Det är en vecka kvar. Tills det att jag på nytt ska interagera med börsen. Mitt fokus kommer fortsätta att ligga på att handla upp värdet på mina minsta innehav. Ett förhållandevis ofarligt fokus i livet... 
 
Det innebär på nytt att jag väljer mellan SEB och Latour. Oavsett vilket bolag jag köper är jag nöjd. Enligt mig är det två solida bolag med stark ägarstruktur och god intjäning. Dagsformen på bolagens aktie får avgöra vilket jag köper in mer av. 
 
Jag har insett en sak, vilket ni förmodligen redan gjort. Min strategi är allt utom sexig. Den är mer som ett maratonlopp i regn. Nästan i lite motvind. Förmodligen är det dessutom både ett regnigt och kuperat maratonlopp jag får genomlida i ensamhet. På beslut som jag kommer ta genom bullmarkets och bearmarkets, genom hausses och baisses, börskrascher och himmelska uppgångar som slår världen med häpnad. Men det är min privatekonomiska väg. En del av mitt liv. Där i ligger skönheten. Och jag klagar inte utan går både stolt och stark på min väg framåt. 
 
Jag hörde på radion, för ett tag sedan, om en ensam man. En invandrare och flykting som bott i Sverige i fem år. Eftersom vårt dåliga integrationssystem inte kunnat få in honom i vardagen och samhället bodde han på olika härbärgen som socialen förvisso betalade i väntan på att han skulle ha råd att betala för en lägenhet, när han lyckas få ett jobb. Med sig på härbärget hade mannen endast en ryggsäck. I den låg en pyjamas, en tandborste och en bok som han just nu jobbade med på Sfi. Han talade ändå relativt god svenska, jag förstod vad han ville ha sagt. 
 
Jag vet inte mer än vad jag hörde. Men av vad jag läste in i den korta intervjun från verkligheten hade den där mannen inget sexigt med sin livssituation. MEN någonstans kämpade han på sin väg. Han lät inte uppgiven. Han kämpade helt enkelt vidare på sin unika väg. Han hoppades få ett jobb när väl svenskan var på plats. Han drömde om att få en egen lägenhet där han kunde börja ett nytt liv. Han drömde om ett gott liv i vårt Sverige. Om en ny start. Respekt!
 
När jag hör en sådan människa och inser vad vi människor är kapabla till. Hur mycket som ska till för att knäcka oss. Uppenbarligen! Den mannen hade flytt ett hemskt krig. Bara universum vet vad han förlorat längst vägen. Både fysiskt men också själsligt. Då blir jag inspirerad och ännu mer hoppfull. Att vi faktiskt alla i hjärtat egentligen bara strävar efter det grundläggande i livet. Tak över huvudet, mat på bordet, någonstans att sova, ett jobb, någon att prata, någon att skratta med. 
 
Mer än så är egentligen inte livet. Men där i ligger skönheten. Det räcker så! Vi kan åstadkomma oerhört mycket om vi bara kan lyckas uppnå detta. Ibland är det lätt att glömma när man lever i en skyddad verkstad som vi gör långt här uppe på norra halvklotet. Life is no sexy thing, it is just life. Och allt vi kan göra, är vårt bästa. Det räcker. 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela