atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Portföljens Volatilitet

Publicerad 2018-10-08 21:47:00 i Atlasinvesto,

 
Just nu är Atlas Investo inne i en ganska volatil fas. Upp 80 000 kr ena veckan. Ner 70 000 kr nästa. Men det här är inget ovanligt för portföljen utan något som sker periodvis.
 
Första gångerna jag var med om kraftiga svängningar i portföljen var jag fundersam men sen börjar man inse att så här är det på aktiemarknaden. Och ju större värde på portföljen desto större summor kommer det att handla om vid de här volatila perioderna. That's it!
 
Jag är en långsiktig investerare. Med tron på att det är i aktier med god utdelning och bra värdeökning, i bolag med stabil kompetent ledning och starka ägare som på sikt kommer att ge bäst avkastning. Volatilitet kommer att vara en naturlig del genom detta och det är bara att acceptera och finna balans i det. Alternativet är att stå bredvid börsen vilket i min värld inte är aktuellt. Inte heller att försöka tajma marknaden. 
 
Det är bara att konstatera att jag lärt mig leva med klassisk börspsykologi. Jag har blivit immun mot volatiliteten. Jag lägger inte längre någon större vikt i att jag ena veckan är en bra bit över något av mina ekonomiska mål för året för att i nästa återigen ligga en bra bit under. Jag lägger i stället mitt fokus på att försöka följa mina bolag i allmänhet och på den plan som tagit mig så här långt på resan mot en bättre privatekonomi i synnerhet. 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela