atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Aim For The Stars

Publicerad 2018-05-04 07:59:00 i Atlasinvesto,

 
Det är intressant att dokumentera och se hur man håller sig till sina mål. Att investera minst 25 % av lönen är ett mål som jag har. Och jag tänker redovisa i bloggen löpande under 2018 hur det går för mig att uppnå det målet. Nu har vi kommit till månad 3 & 4.
 
I mars blev investeringskvoten 22,7 % och jag orkade alltså inte riktigt hela vägen. Medan jag  däremot jobbade mig strax över målet i april med 25,1 %! Men jag är ändå nöjd med siffrorna. Och jag leker ibland med tanken om jag hade valt att ha ett lägre mål, hur hade siffrorna sett ut då?
 
Tänk om jag hade som mål att investera 10 % av lönen. Då hade två konsekvenser riskerat vara följande: 1) Jag hade vant mig att spendera mer frikostigt med lönen eftersom utrymmet fanns? Men på vad? 2) Jag hade troligtvis kämpat ungefär som idag för att klara målet trots att det är en betydligt lägre kvot? Varför? Därför ju större summa du mentalt har till förfogande desto lättare har man förmodligen att spendera eller vara mindre aktsam med utgifterna. Eller vad tror ni?
 
"Aim for the stars and you'll make it to the moon. Aim for the moon and you'll never make it through the atmosphere."
 
Poängen är att jag tror att människan är ett vanedjur. Och ibland har vi lätt att falla in i bekvämligheter. Att sätta lite högre mål - i alla delar av livet - gör bara att vi bygger mer fördelaktiga vanor (förhoppningsvis) som vi sedan känner oss bekväma med. Sen är jag den förste att skriva under på att alla inte kan t ex spara hur mycket som helst, men de flesta kan förmodligen sätta lite högre mål när det kommer till sparande och investerande.
     Jag kunde det i alla fall. När jag väl satte mig ned och började analysera mina konsumtionsvanor. Vilket under snart fem år boostat Atlas Investo rejält och fått mitt finansiella projekt att ta nya höjder. Och det känns både motiverande och inspirerande inför framtiden.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Procentpanik

Publicerad 2018-05-07 09:39:30

Att sätta rimliga mål är något jag annamar själv. Jag vill inte ha ouppnåliga mål. Det måste finnas en ärlig chans att jag lyckas. Nej att sätta 10% (i mitt eget fall)var ingen utmaning. 20 då? nja utmaning men ingenting som gav motstånd så jag drog till med 35%. Nu börjar det kännas. Om jag inte vill inkräkta för mycket på mitt "vanliga" liv. Ibland ligger jag nog upp mot 45% men det är oftast under vintermånaderna när jag inte har några speciella aktiviteter bokade. Siffran varierar naturligvis. Jag har ett fast månadssparande men visa månade blir det lite över och dessa pyttsar jag då över till avanza. Jag har egentligen bara kollat upp en enda gång hur mycket jag ligger i sparkvot och därefter har det bara blivit huvudräkning. Alltså ingenting jag räknar eller följer. Jag har hittat en balans som jag triv med,sedan får det bli vilken kvot det vill :-)

// PP

Svar: Låter både klokt och sunt. 35 % är bra. Håller med om att vintern är lättare ur ett sparande/investerings perspektiv eftersom i alla fall jag (i likhet med björnarna) går i ide då.. Tack för din reflektion. Mvh, Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela