atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

The Power Of Focus

Publicerad 2018-03-09 22:49:00 i Atlasinvesto,

 
Med Atlas Investos inlägg nummer 150 vill jag inspirera. Väcka tankar. Men kanske också väcka hopp! Om jag lyckas med det kan bara du avgöra. 
 
Socrates lär ha sagt följande när det kommer till förändring:
 
"The secret of change is to focus all of your energy not to fighting the old, but on building the new."
 
I varje andetag ligger en möjlighet. I varje hjärtslag ryms kraften att göra något annat. Att gå från det gamla mot det nya. I varje morgon finns en chans att börja om. I varje kväll en chans att förlåta och acceptera.
 
Jag tänker på er som kanske befinner sig vid ett vägskäl, i sorg eller annan form av kris, utmaning eller oro. Vi är många som varit där. Och alla har säkert vid något tillfället ramlat ner i det där fruktansvärda svarta hålet. Och om du inte har det kan du vara på väg att göra det - när du minst anar.
 
Hemligheten till förändring (enligt Sokrates) är alltså att fokusera all din energi, inte på att bekämpa det gamla, utan på att bygga det nya - det kan vara att bygga en trappa upp ur det där svarta hålet.
 
Livet är tufft. Den verklighet vi känner till är hård. Mycket hård. En ständig kamp som pågår från den minsta elementarpartikeln till de största Kvasar grupper som vi vet existerar i Universum. Allting har ett fokus. Allting är på väg någonstans. Allting "vill något" antingen det sker medvetet eller omedvetet.
 
För oss som människor blir den kampen mer konkret och gripbar. Vi kommer genom livet möta en mängd olika och tuffa motgångar. Dessa kommer sannolikt påverka oss med en helt annan kraft än någon av alla våra framgångar kommer göra. Många av dessa motgångar kommer också att ligga utanför vår förmåga för påverkan. Men det finns dock något som vi alla faktisk kan påverka. Något vi aldrig kan förneka eller bestrida dess existens. Nämligen vårt fokus! Vår förmåga att kunna fokusera.
 
Jag träffade en gång en gammal kvinna. Hennes livsberättelse är gripande och stark. Hon hade lyckats fly undan kommunismens diktatur med sin man och ett barn. Hon tvekade aldrig inför att ge upp sitt gamla liv och kämpa för ett nytt. Omedelbart började hon kampen för att lära sig det nya landets språk så att hon kunde börja försörja sig och sin familj. Så att hennes familj kunde stå på egna ben. Hon hade aldrig råd att få mer än ett barn berättade hon, för hon jobbade så mycket. Hon var den som höll familjen på ekonomiska fötter och på den tiden var det kanske ännu viktigare än i dagens samhälle. Jag visste vad jag var tvungen att fokusera på och jag har gjort det med kärlek hela vägen sa hon och mötte min blick. När jag såg in i hennes erfarna ögon såg jag livet. Jag såg stolthet och mod. Jag såg ödmjukhet och disciplin. Jag såg balans. Och hopp. Jag såg mänsklighet. Och kärlek.
 
Hon fick ett bra liv tillslut. Hon älskade sin man. Hon var en god mamma. Hennes enda barn fick ett tryggt och bra liv och tillslut en egen familj. Men tänk så annorlunda det kunde blivit. Om hennes fokus inte varit på att fly med sin familj utan istället på uppgivenheten inför en brutal regim. Om fokus legat på att beklaga den lott hon kommit att dra i livets lotteri snarare än att bygga vingar bort från den mörka plats hon befann sig på.
 
Hon kan kanske vara ett bevis på Sokrates kloka devis. Fokusera aldrig på det gamla. Älta det inte för länge. Det tjänar inte något till. Fokusera på det du vill skapa. På det som betyder något. På livets möjligheter bortom livets oroligheter. Var den förändring du vill ska ske. Det finns oanade krafter i oss. Vad har vi egentligen att förlora? Om inget annat har vi alltid kvar det gamla, vad det nu kan innebära. Jag vet vad det hade inneburit för mig. Och kanske framförallt, jag tror mig veta vad det hade inneburit för den gamla kvinnan... Så fokus!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela