atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Q2 2018, cessatio, månadens inköp & Apohem.se!

Publicerad 2018-06-28 23:27:00 i Atlasinvesto,

 
 
Den här månaden kommer jag att göra en revolt när det kommer till investeringar och därmed gå emot det gamla rådet från den rikaste mannen i Babylon. Rådet att alltid börja med att investera minst 10 % (här siktar jag ju på minst 25 %) av lönen i sig själv. Men jag väljer alltså att i stället den här månaden använda lönen som en "semesterkrigskassa" då man aldrig vet vad som dyker upp. Överskottet kommer sedan gå till vidare inköp i Atlas Investo.
 
Det innebär att jag nu direkt efter lönen ändå handlat in aktier i SEB och Latour för en modest summa - detta så att jag i alla fall gjort någon form av proaktiv investering i mig själv. Vilket ju känns mentalt bra! Det överskott som eventuellt blir kvar av semesterkrigskassan, i slutet av juli, kommer jag att använda för att tanka mer i något av dessa bolag.
 
Men även om jag under min semester frångår min princip om att direkt investera minst 25 % in i portföljen är jag ändå trygg med att jag INTE på något sätt kommer att tvångskonsumera min "semesterkrigskassa". Åtminstone klargör jag mina intentioner här på bloggen för att liksom utmana mig själv (ler lite nervöst när jag skriver detta).
 
Men jag vet av erfarenhet att med ledighet kommer ofrånkomligen en viss ökad utgiftsmatta. Det är således med medvetenhet om hur lätt det är att "spontan-köpa" under alla dagsutflykter man gör under semestern som jag får försöka balansera dessa köp så att de inte blir alltför kostsamma. Moroten är ju att detta kapital kan och är tänkt att placeras på börsen istället! Men jag tycker mig ha utvecklat en finansiell disciplin och det ska bli intressant att sätta denna disciplin på test! Så juni månads slutgiltiga sparkvot får jag återkomma med i ett senare inlägg.
 
Q2:an för Atlas Investo (när det gäller nytt kapital in i portföljen) stänger därmed i stort sett sin dörr, och jag kan nöjt se att även om jag ligger några tusenlappar under i jämförelse med Q2 2017 så är det ändå en bra total. Anledningen till att jag hade extra stora Q-tal när det kommer till nytt kapitel in 2017 berodde på att jag fick in en klumpsumma (i och med en fastighetsförsäljning) som skulle in på börsen under det året. Men jämför jag med Q2 2015 och 2016 är 2018 en ökning - detta trots att jag alltså med anledning av pågående semester valt att än så länge investera mindre den här månaden. Så Q-grafen rör sig helt enligt planen - stabilt i nordostlig riktning!!
 
Avslutningsvis: jag var bara tvungen att gå in och handla på Apohem.se efter att läst om den på Prepper Invest blogg (https://prepperinvest.blogspot.com/?m=1). Det har gått mig helt förbi att Axfood, ett av mina kärninnehav, startat upp en utmanare på e-handelsmarknaden genom att (jag citerar deras hemsida där de tydliggör sin tanke med Apohem.se) "erbjuda ett brett och attraktivt sortiment av apoteksvaror på nätet till låga priser och genom snabba och trygga leveranser skapa en unik kundupplevelse med innovativa kringtjänster." Låter väl bra?!
 
Jag har tidigare varit flitig kund hos ett annat nätapotek men kommer självklart att börja gynna Axfoods nysatsning (och indirekt mig själv som aktieägare) när nu detta blivit möjligt! Det ska bli intressant att följa Apohems utveckling framöver.
 
Nu ska jag fortsätta att njuta av min cessatio!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela