atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Börsen upp eller ner?

Publicerad 2018-02-16 06:20:42 i Atlasinvesto,

 
Efter Dow Jones djupdykningar börjar investerarna tveka? Kommer börsen vända upp eller är vi är på väg in i en nedgång? Är det en korrektion? En kraftig sådan! Eller till och med en stundande börskrasch på gång?
 
Jag förundras över den återkommande börspsykologin som verkar drabba hela finansvärlden gång efter annan. För all litteratur i ämnet investeringar pekar på väl på samma sak? Bästa avkastning över tid när det gäller handel med värdepapper - oavsett diverse börsras - är att investera i aktier? På just börsen!
 
Så varför den återkommande nervositeten när makroekonomin förändras?
 
Är en stor del av investerarna lågt diversifierade med noll allokering? Är det långt fler spekulerare på börsen än man tror? Bara på Dow Jones försvann det för någon vecka sedan 4 biljoner kronor i och med ett ras på grund av rådande sysselsättningssiffror och ränteoro i USA. Så är verkligen en majoritet - eller i alla fall en betydande del investerare - på världens börser sådana som spekulerar med sitt kapital? Som är förvånansvärt kortsiktiga? Proffsinnvesterare som är inne för att tajma toppar och dalar i stället för att långsiktigt gå igenom dem? Traders som tradar för miljarder och åter miljarder!? Som alltid ligger på hanen?
 
Mitt enda svar på alla funderingar är att så kan det vara. Börsen är inte en plats endast för långsiktiga. Och när alla dessa semi-spekulerare och spekulerare tillsammans med världens alla proffsiga kortsiktiga traders börjar ana oråd om höjda räntor och hot om börsnedgång så flyttar de reptilsnabbt sina investeringar för att rädda kapital.
 
Jag är alldeles för dåligt utbildad i ekonomi för att säga att något är på ett visst sätt. Däremot kan jag ju ha en uppfattning och en upplevelse av sakernas tillstånd. Tycker det är väldigt intressant att se hur macrofaktorer skapar impulser över hela Jordklotet. Nästan som The Butterfly Effect. Tror dock inte att det är Fredrik Lundberg eller Familjen Wallenberg som tillhör säljarna när det krisar. Vilket i alla fall ger mig både lugn och tilltro på min strategi.
 
Hur ser ni på börsoron? Vad kan det vara för bakomliggande faktorer som skapar den? Känner du oro eller lugn när läget på börsen är svajigt?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela