atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Latour & SEB = allokering

Publicerad 2018-04-01 12:56:00 i Atlasinvesto,

 
Efter lite kontemplation har jag bestämt mig för att återinvestera resten av årets utdelningar i mina minsta innehav.
 
När jag började resan med Atlas Investo var jag inne på att endast fokusera portföljen på fem bolag. En princip jag trodde på efter att läst och bildat mig i ämnet (på autodidaktiskt sätt så klart och så gott jag kunnat). Men lärdomar blir ibland tydligare genom praktisk erfarenhet. Vilket ledde fram till att jag delvis omprövade det beslutet. Jag tror fortfarande på och vill vara fokuserad men ändå med något lite mer allokering; alltså en portfölj med större "riskspridning".
     Varför det? I mindre summer spelar det inte så stor roll men det blir väldigt tydligt om vi skalar upp nivåerna på innehaven. Låt säga att mina fem bas-innehav var och ett vore värt 100 000 000 kr (en alldeles underbar tanke!!). Men skulle ett bolag i det läget dippa rejält under några år (läs H&M) - och i värsta fall konkursa eller bli utköpt från börsen till en betydligt sämre peng än jag investerade för - så är det en väldigt stor procentuell del av portföljen som äts upp. Så för att helt enkelt minimera utfallet av den risken väljer jag att förbli fokuserad men att balansera upp Atlas Investo. Som Warren Buffett lär ha sagt "Regel nr 1: förlora aldrig pengar. Regel nr 2: glöm aldrig regel nr 1!". 
 
Detta innebär alltså att jag sedan en tid köpt in mig i Latour och SEB. För mig är det självklart att bolagen i Atlas Investo bör finnas på börsens Large Cap eller Mid Cap lista. Jag vill ha mogna och värdeskapande bolag med starka kassor, ägare och lika starka visioner som bär dem in i framtiden. Detta tycker jag speglar både Latour och SEB. Och vad jag kan se pekar inget på att det inte ska fortsätta vara så - kanske snarare tvärtom.
 
Så jag kommer fortsätta, att på sätt och vis, "allokera" in resten av årets utdelningar i dessa båda bolag. Sedan får jag se för stunden var mitt nysparande (minst 25 % av lönen och ev annat inkommande kapital) kommer placeras. Time will tell!
 
Med detta önskar jag er alla,
 
 En Glad Påsk!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela