atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

The Force Continues

Publicerad 2017-12-29 22:55:23 i Atlasinvesto,

Jag tycker året 2017 har gått med ljusets hastighet! Och med ett tydligt fokus på mina mål och planer känns det som om jag mer än någonsin suttit vid spakarna. Målmedvetet regisserat mycket av det jag gjort likt en George "Atlas Investo" Lucas - och det känns bra!
 
De finansiella målen har lett mig i rätt riktning. De har varit en sann kraft in i framtiden. Min portfölj är på väg. Och mina beslut förhåller sig allt mer utifrån beslut om att balansera upp innehaven i portföljen snarare än att bygga upp den. Åtminstone är det så det känns just nu. Vilket känns bra.
 
Mina "Big Six" (kärninnehaven) upplever i alla fall jag som solida, och jag kommer att 2018 fortsätta färdas på den inslagna färden. Några spännande tankar om företagen i portföljen har ju varit i snurr.
 
Det har skrivits om att både SHB och Atlas Copco sänt ut signaler om att skifta ut pengar från sina stora kassor. Extrautdelningar är ju alltid välkomna - och ett sundhetstecken - och ju fler som kommer desto roligare så klart. Axfood är inte heller främmande för att ge extrautdelning. Fyra av de 12 senaste åren har det kommit extrautdelning från bolaget, vilket det alltså mycket väl kan göra under 2018, enligt en del surr i media, vi får väl se. 
 
I övrigt då? När det gäller Atlas Investos innehav? Ett spännande moment 2018 blir ju Atlas Copcos slutgiltiga split i två bolag - Atlas Copco och Epiroc. Anledningen till detta är för att skapa större focus och styrka i de segment som bolagen verkar i - vilket självklart antas öka vinstmöjligheten för de båda verkstadsjättarna (annars tror jag inte att delningen kommit på tal över huvudtaget). Jag kommer precis som Investor att sitta kvar i båda bolagen. Det blir första gången jag åker med på ett bolags jungfruresa; den som Epiroc är på väg att göra. Ska bli spännande! Vi får se hur det utvecklar sig. Förhoppningsvis realiseras det underliggande värde och de synergieffekter som ledningen tror på i och med spliten.
 
Det känns och framstår alltmer som att Castellum driver sin verksamhet som en sann mönsterelev. Och det känns både tryggt och förväntansfullt inför det kommande året. Jag har mött en del mönsterelever genom åren - och alla är extremt framgångsrika idag. Så ordet "mönsterelev" klingar gott i mina öron!
 
Likadant känns det med Industrivärden som jag tycker verkar ha en sund syn på hur man bygger och skapar värde i ett bolag. Numera med Fredrik Lundbergs erfarenhet och kompetens ännu mer vakandes i bakgrunden. 
 
Avslutningsvis H&M. Vi får helt enkelt se vad Karl-Johan Persson har i bakfickan under 2018. Vi börjar med kapitalmarknadsdagen den 14 februari. Ad astra per aspera!
 
Med dessa reflektioner önskar jag er alla ett riktigt Gott Nytt År! Och tack för att ni finns därute i galaxen.
 
"May the force be with you, always!"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Postat av: Procentpanik

Publicerad 2017-12-31 14:44:30

Genom svårigheter mot framgång! Ja vi får hoppas att 2018 blir bättre i det hänseendet :-)
Ett riktigt gott nytt år på dig Atlas!

Svar: Det får vi hoppas. Detsamma PP!
Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela