atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Atlas Investo Q4 2017

Publicerad 2017-12-23 07:23:00 i Atlasinvesto,

 
Vi är inne i slutet av Q4:an och det är dags att kortfattat summera 2017 och några av de grundläggande målen i Atlas Investo.
 
Här kommer alltså en liten sammanställning av dessa, håll till godo.
 
MINA FEM STORA MÅL
1 Börja lära mig spanska
- har gått grundkursen för nybörjare. Målet godkänt. 
 
2 Portföljens värde 1 150 000 kr den 31 december 2017
- portföljen ligger omkring 1,3 miljoner kr så det målet är godkänt.
 
3 Sätta nytt bo i min bostadsrätt
- lägenheten helt klar och är jag är jättenöjd, mål godkänt.
 
4 Göra minst en kulturresa under 2017
- ej uppnått. Har mycket annat i livet just nu. Har valt att prioritera bort detta mål. Mål ej godkänt.
 
5 Personlig utveckling (minst en föreläsning under varje kvartal)
- har under Q4 gått på en föreläsning, målet för helåret är därmed godkänt!
 
Jag lyckades alltså klara 4 av 5 stora mål under 2017. Det är jag väldigt nöjd med.
  
MIN STRATEGI MOT MILJONERNA
När det gäller "Min strategi mot miljonerna" (som ni kan läsa i ett tidigare inlägg med samma namn) finns några mål/strategier, punkt 3-5, som kan följas upp kvartalsvis. Och här kommer den redogörelsen:
 
3 Investera minst 30% av lönen
- mål ej uppfyllt under Q4. Får kanske revidera detta mål något inför 2018. Mitt liv ser lite annorlunda ut nu än när jag skrev målet...det kan vara mer realistiskt att gå ner till "minst 25%" i stället. Vi får se.
 
4 Utöka mina innehav för minst 18 000 kr/Qvartal
- målet uppnått under Q4.
 
5 Återinvestera 100% av utdelningen
- målet uppnått under Q4.
 
Alltså 2 av 3 av dessa viktiga ekonomiska mål godkända. Jag är nöjd.
 
Nya mål ska nu skrivas och försöka uppnås under 2018. Jag kommer att skissa och reflektera och så återkommer jag när riktningen börjar ta form.
 
Avslutar med ett visdomsord från en av mina favoriter. En liten påminnelse om hur stor del vi faktiskt har - i att själva skapa våra liv:
 
 Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela