atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Ett låttips mitt i sommaren 2021

Publicerad 2021-07-12 13:10:00 i Atlasinvesto,

 
Vissa låtar förtjänar att nå ut till så många som möjligt. Råkade snubbla över en sådan låt. Det är ett progressivt rockband vid namn RPWL från Tyskland som 2019 gav ut singeln What I Really Need. Låtexten är inte i någon Dylan klass (jag vet...) men i all sin enkelhet är budskapet den har väl värt att reflektera över. Den talade i alla fall till mig.
 
Så vilka är RPWL? Bandet bildades 1997 och började som ett Pink Floyd cover band / tribute band. Efter några år började de skriva eget material, så klart med musikalisk inspiration från sina brittiska husgudar, och för två år sedan kom alltså deras singel What I really need ut. Som rent ljudmässigt känns som en slags snäll nästkusin till Pink Floyd, mycket tack vare sångarens David Gilmour liknande röst.
 
I låten är RPWL kritiska till sin samtid och människans önskan om att uppleva allt, göra allt och köpa allt. Allt detta samtidigt som vi är ivrigt påhejade av en marknad som (ständigt?!) vill att vi ska konsumera saker och upplevelser som vi kanske inte alltid behöver. Varför ska vi göra allt det här? För att bli lyckliga? 
 
Några reflektioner som RPWL har i låten är att vi idag kan flyga över haven och köra (en japansk!!) bil över bergen i en trygg värld långt bortom verklig fattigdom, men är det vad vi behöver? Vi gör allt för att tjäna pengar bara för att sedan klicka hem onödiga saker på nätet, är det vad vi behöver? Vi rusar runt i råttracet alltid på jakt efter att konsumera i hopp om att finna lyckan, men är det vad vi behöver? Och vem behöver träffa vänner eller ens gå ut när man kan vara online hela tiden, men är det verkligen vad vi behöver...
 
I refrängen som kanske andas och låter mest Pink Floyd ställer de sig den retoriska frågan "Where do I get? Tell me where do I get? What I really need?". I mina öron är låten en skön sommarpärla att ta med sig till stranden när ni grillar eller kanske bara ha i bakgrunden på en spellista med goa låtar. Och samtidigt blir vi mitt i allt som pågår (semestern, jobbet, vardagen) kanske lite påminda om låtens viktiga budskap: för VAR FINNER VI DET, och vad är det SOM VI VERKLIGEN BEHÖVER FÖR ATT MÅ BRA? 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
PS: Om ni gillar låten kan ni även lyssna på deras låtar Unchain the Earth och Roses; två låtar som också är läcker progressiv rock som flyter fram på en skön ljudmatta. Smaklig spis! DS
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela