atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Mina ekonomiska mål för 2021!

Publicerad 2021-01-06 12:32:00 i Atlasinvesto,

 
Nu har jag satt upp årets ekonomiska målsättningar för min portfölj, och här kommer som vanligt en kort genomgång av de mer övergripande målen. Samt en del reflektioner kring några av målen.
 
Ett av mina övergripande mål (sedan start) har varit att återinvestera all utdelning in i portföljen. Men...när jag når upp till ett visst sammanlagt kapital - portföljvärde - kommer jag att revidera det målet till att återinvestera alla utdelningar utom den minsta; som jag tänkte göra något helt annat med. Exakt vad det blir tar vi när det är aktuellt. Detta är ytterligare en av mina inre "morötter" för mitt investerande och för bygget av Atlas Investo!
 
Ok, här är några av mina finansiella mål för 2021, utifrån mina nu rådande ekonomiska förutsättningar:
 
1. Få minst 73 000 kr i utdelning
2. Återinvestera 100 % av utdelningen
3. Investera minst 20 % av min lön
4. Öka i respektive bolag med minst 100 st aktier
 
I grunden är målen samma som de senaste åren förutom mål 1 (utdelningsmålet) som naturligtvis strävar efter att öka i storlek från år till år. Vilket utdelningen också gjort, förutom det gångna året (2020) då det precis lyckades överstiga 2015 års utdelningsnivå.
 
När det gäller mål 3 är jag (efter några år) på det klara med följande: att investera 20 % av min nuvarande lön matchar min livsstil och det liv jag vill designa. Varför tar jag upp det här? Kanske för att påminna mig själv om delar av min filosofi kring sparande och investerande och något som jag lärt mig längsmed vägen: jag tror på att sparande och investerande har en större chans att bli konsekvent, framgångsrikt och långsiktigt OM det står i samklang med din livsstil. En livsstil som du förhoppningsvis finner både meningsfull och balanserad och där sparande och investerande är en naturlig del av det livet. Men för att nå dit behöver var och en troligtvis kalibrera in var den här nivån för sparande och investerande ligger - som passar dig - vilket lättast görs genom att samla på sig erfarenhet och så att säga börja på en punkt och sedan sträva mot den balansen och en ökad motivation.  
 
Så där ja!! Då var måltavlan upphängd igen! Dags att börja exekvera och förhoppningsvis träffa en majoritet (helst alla) av målen. 
 
"Hur blev dina ekonomiska mål för 2021?". "Är där något ekonomiskt mål du är extra taggad att försöka uppnå?" 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Postat av: Koll på kontot

Publicerad 2021-01-06 17:46:00

Tjenare Atlas!
73000 pix i utdelningar, smaskigt!
Jag önskar lycka till inför 2021, det kommer att bli ett bra år:)

/K

Svar: Tack!
Ja vi får hoppas på att 2021 blir ett mer normalt börsår och att utdelningarna går tillbaka till det vanliga.

Lycka till själv med dina investeringar!

Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela