atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

12 minuter...

Publicerad 2020-09-08 09:08:00 i Atlasinvesto,

 
"An apple a day, keeps the doctor away" heter ett klassiskt engelskt proverb. Och även om jag gillar äpplen så har jag ibland lite svårare för att leva upp till en mer fördjupad tolkning av det här kloka ordspråket.
 
För i praktiken innebär uttrycket att allt som vi kan göra idag för att hålla vår hälsa i form - och doktorn borta - är viktigt och eftersträvansvärt. Oavsett vilken träningsform vi väljer. En sak vi kan göra är att ut och jogga. Och precis som en sparad och investerad krona är bättre än ingen alls, är varje minut av jogg bättre än den jogg som aldrig blir av.
 
Min löptid på 2 km jogg ligger omkring 6 min/km. Jag tar mig fram i maklig takt för att orka och för att bränna det berömda fettet. Mitt mål är att åtminstone en gång i veckan komma ut på slingan och avverka dessa km. Det borde inte vara en omöjlighet. Vi pratar 12 minuter!! 
 
Men trots detta, när jag igår bestämt mig för att jogga, började jag plötsligt känna mentalt motstånd. Visst jag hade jobbat hela dagen. Visst jag är ensamstående pappa. Visst jag hade träningsvärk sedan gymmet dagen innan. Visst det är skönt att ligga på soffan men, men, men... 
 
12 minuter är allt jag behöver stå ut. Kom igen nu Atlas!! 12 minuter i en vacker lövskog. 12 minuter som bidrar till ett friskare liv. 12 minuters jogg istället för 12 minuter i soffan - som lätt kan bli till timmar! Vad är 12 minuter av en dag!?! INGENTING!! Plötsligt kunde jag inte vara kvar i soffan. Det gick bara inte. Det kändes inte försvarbart. Jag reste mig upp, på med träningskläderna, cyklade ner till SLINGAN och började mina 12 minuter! Kaboom!! 
 
Efter rundan kände jag mig väldigt nöjd! Jag hade besegrat min bekväma sida. Stått upp för min livsbejakande och medvetna sida. En sida av mig som mycket väl vet att träning är bra av så otroligt många orsaker och anledningar. Likväl är det lätt att förföras av the darkside... 
 
Vi kan prokrastinera mycket här i livet, men att göra det med vår hälsa, våra relationer eller vår ekonomi är absolut inte ett önskvärt beteende. Vilket vi bör påminna oss själva om och sedan agera därefter. Och till alla som känner att det inte är någon idé att snöra på sig joggingskorna kan kanske Confucius motivera er: 
 
It does not matter how slowly you go - as long as you do not stop. 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela