atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

De två första utdelningarna på väg!

Publicerad 2020-03-23 10:47:05 i Atlasinvesto,

 
Vi närmar oss utdelningssäsong vilket känns riktigt roligt men ovisst. Av de fastställda utdelningarna i portföljen (där till exempel SEB nu begärt extra betänkande kring hur man vill hantera vinsten för 2019 på grund av Covid-19) är Axfood och Castellum först ut; den 25 respektive 26 mars.
 
Hur utdelningen nu ska exekveras kan komma att kastas om något pågrund av det virus som skakar om marknaden. Min plan har varit att för majoriteteten av de första utdelningarna köpa Axfood. Men kanske att jag köper Industrivärden istället... Detta då Axfood värdemässigt stått emot bättre under pågående björnmarknad.
 
Förändringen bygger i så fall på att jag nu i ett tidigare skede köper mer i Industrivärden än planerat. Detta då kursen pressats tillbaka rejält. Att köpa investmentbolag känns dessutom tryggt. Med tanke på att vi inte vet var vi befinner oss i krisen. Mycket talar för att börsen kommer att åka bergodalbana under Q2 också och att backarna neråt kan komma att fortsätta vara djupa och obehagliga. Men som vi alla vet i dessa tider kan det hända mycket med akiekursen på bara några dagar, så vi får se var bolagen ligger i slutet av veckan.
 
Läste i Dagens Industri att många i finanseliten i stället för att hamstra toalettrullar hamstrat ordentligt med aktier i sina bolag och innehav (bland annat Fredrik Lundberg, Lovisa Hamrin, Erik Selin, Helena Stjernholm och Melker Schörling) vilket jag tycker är intressant. Det kan också vara ett signifikant tecken på hur vi småsparare kan se på den här tuffa ekonomiska perioden. Sverige och Europa står sannolikt inför en kämpig ekonomisk resa när viruset väl ebbat ut men den svenska finanselitens agerande visar på en tilltro om att också den här resan kommer att sluta i dur. Och de brukar ju ha en ganska god fingertoppkänsla när det kommer till ekonomi och business. Något både deras rikedom och position vittnar om. To be continued... 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela