atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Saving ratio of October 2019

Publicerad 2019-10-27 08:13:00 i Atlasinvesto,

 
De senaste månaderna har jag kört stenhårt sparande och investerande. Möjligheten till detta är främst två faktorer: bättre lön och mitt oväntade extrakapital! Den här månaden innebar det en sparkvot på 34,2%.
 
Jag hade redan innan lönen var på kontot ritat upp planen för den del av lönen som skulle investeras. Likväl är jag stolt över mig själv hur jag så odramatiskt och konsekvent exekverade mina investeringar. Hur mina strategier mer eller mindre automatiserats. 
 
Jag var uppe till midnatt den 24:e, kollade efter om lönen var på kontot strax efter  klockan 00:00 (vilket den var) och förde då resolut över den summan jag bestämt mig för i min planering. När så klockan slog 09:00 på morgonen den 25 och börsen öppnade gick jag in på Avanza och köpte enligt min investeringskarta. Mest H&M aktier och så var 34,2% av lönen i arbete, investerade i bolag som jag tror på och bestämt mig för att äga långsiktigt. 
 
Utöver detta köpte jag vid samma tillfälle även H&M för delar av mitt extrakapital samt för ATCOs kommande utdelning (lånade lite av min buffert för att kunna göra detta och sätter tillbaka när jag får in ATCOs utdelning).
 
Därmed var månadens planerade investeringar genomförda och jag tog mig en kopp kaffe i soffan till Nyhetsmorgon på TV4. En helt vanlig morgon på löningsdagen!
 
Efter kaffet betalade jag mina räkningar och förberedde min arbetsdag. La vita e Bella! Åtminstone morgnar när man känner sig proactive och livet och ljuset skimrar lite extra magiskt mot dig. 
 
Önskar er alla en fortsatt trevlig söndag, den sista i oktober och därmed också höstens sista. Winter is coming... 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Postat av: Louise

Publicerad 2019-10-27 10:34:48

Låter hur soft som helst, I like! Själv kör jag på som vanligt med månadssparande, men mina planerade extra investeringar kommer jag mig inte för. Tycker det är så sjukt "höga priser" nu och kan inte bestämma exakt hur jag vill spela mina kort. jag VET ju att "time in the market" är bättre än "timing the market", men jag blir helt apatisk! Måste skärpa till mig. kanske kan ett nytt bolag inspirera, där jag inte redan sitter och glor på GAV och irrelevanta siffror.

Må så gott!

/Louise

Svar: Det här med GAV och irrelevanta eller för den del relevanta siffror har jag för länge sedan slängt ut genom mitt investerarfönster på mitt skepp The Atlantis mot FIRE eller mitt skapande av en Pengamaskin.

I stället har jag mina mikrostrategier som i det stora hela aldrig bryr sig om just GAV eller statistik (och analytiker som tycker si ena dagen och så andra dagen även om det är intressant att läsa). Jag vet vilka aktier jag vill ha. Jag skriver ner en målsättning exempelvis att jag ska ha, låt oss säga 1000 aktier (minst) i varje innehav, eller att värdet procentuellt i varje innehav ska vara lika stort, eller o.s.v.. Sedan kör jag på dessa olika mikrostrategier. MEN OM NÅGOT FUNDAMENTA SKULLE FÖRÄNDRAS exempelvis att H&M aldrig påbörjade sin omställning mot online och grymma omnikanaler med mera då bryter jag min investering rakt av (vilket jag gjorde med Ratos). Jag måste tro på vad bolaget gör och deras sätt att realisera sina visioner. Vilket långt svar det blev men jag blev taggad av ditt svar helt enkelt.

May the force be with you Louise, always!


// Atlas
Atlas Investo

Postat av: Två Månadslöner

Publicerad 2019-10-31 19:50:11

Räknar du inte med amortering i sparkvoten?

Svar: Hej Två Månadslöner!
Har aldrig gjort det nej. För min del handlar sparkvoten endast om vad jag skjuter in i Atlas Investo från lönen. Borde kanske kalla det för Investeringskvot i stället.

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela