atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Alla vägar kan bära till Rom...

Publicerad 2019-05-21 07:31:00 i Atlasinvesto,

Att investera i aktier kan framstå som ytterst komplicerat. TA och FA är säkert extremt nyttigt att kunna om man ska jobba som börsanalytiker. Men att låta bristande kunskap i olika analysverktyg fungera som en bromskloss för investerande på aktiemarknaden kan vara ett fait accompli för att man aldrig utvecklar ekonomisk framgång inom ett område som kan erbjuda detta - för vem som helst.
 
Ekonomi i allmänhet och börsen i synnerhet är något som alla borde ha bred kunskap i, och ha grundläggande förståelse för, men så är inte fallet. Och jag kan själv se varför mina strategier för en bättre ekonomi genom investeringar tagit lång tid att försöka hitta. 
 
Under min uppväxt har aldrig orden eller ens konceptet "investera i aktier" varit närvarande. Inte heller att skapa en "investeringsfilosofi". Eller "ränta på ränta effekten"!! Jag har liksom aldrig pratat ekonomi annat än möjligtvis att "spara". Det i sig är tråkigt och har präglat mig rent finansiellt så klart; min syn på pengar. Men jag har även märkt något annat.
 
Många av mina vänner som är civilekonomer och rejäla höginkomsttagare (med löner på minst 90 000 - 150 000 plus bonusar och olika avsättningar till pension från arbetsgivaren på typ minst 5 000kr/månad) och som jobbar inom finans är ytterst kompetenta analytiker men det innebär inte att de är ekonomiskt intelligenta eller bevandrade i aktieinvesteringar. Vilket ju inte är konstigt om de präglats av samma återhållsamhet till att prata om aktier och ekonomi som jag haft under min uppväxt.
 
Varför pratar vi inte om aktier som en verklig möjlighet att bygga en stark privatekonomi? Varför verkar så många ute i vårt svenska samhälle - både utbildade och obildade - reflektera om börsen som något spekulativt, riskabelt och nästan farligt? Varför pratar vi inte om möjligheterna och om olika strategier för att investera på börsen i stället? Och om att det faktiskt kan vara så att nästan alla vägar (läs investeringsstrategier) på sikt kan bära till Rom (läs ekonomisk rikedom).
 
Det handlar om att försöka finna just "sin egen investeringsväg" som på sikt kan leda till god ekonomi och avkastning i framtiden. Men så klart att det också fundamentalt handlar om att vi ska investera vårt kapital och ej spekulera med det för att låta Benjamin Grahams visdomsord få avsluta mina reflektioner. Hur vi når dit är sedan upp till var och en av oss, vilket för mig är en inspirerande tanke!! 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Postat av: The Dividend Story

Publicerad 2019-05-21 22:02:59

Bra skrivet! Jag håller med, det känns som man gör det för komplicerat ibland och aktier uppfattas nog ofta därför som något svårt och komplext. Vilket är väldigt tråkigt. Det är positivt med ökad uppmärksamhet kring FIRE, alla bra bloggar som sprider kunskap etc.

Svar: Det kanske ligger i vår mänskliga natur att göra saker och ting för komplicerat? Jag tänker i alla fall låta aktier och ekonomi bli en del av Amadeus och Athenas uppväxt, lite det som jag ville säga med inlägget. Det är viktig och nyttig kunskap att ärva. Precis som att få lära sig att tvätta, vara omsorgsfull men också att njuta av en picknick i naturen. Tack för din kommentar TDS, Atlas
Atlas Investo

Postat av: Slimis

Publicerad 2019-05-22 19:38:42

Jag håller med att fler borde lära sig grunderna att kunna sköta sin ekonomi på ett bra sätt. Men det finns alltid de som varken bryr sig eller inte vill lära sig nya saker. Tycker även att just Lyxfällan visar att även väldigt intelligenta människor får problem med ekonomin när de tänker fel eller bara struntar i sin ekonomi. Att ta tag i sin egen ekonomi är ens eget ansvar och genom att göra det slipper man mycket problem här i livet. Tack för ett bra inlägg.

Mvh Slimis

Svar: Att intressera sig för och vårda sin ekonomi, som man exempelvis gör för sin hälsa och för sin familj, borde vara fundamenta i våra liv. Men som du säger så visar program som Lyxfällan i extremfallen på diametrala motsatsen. Människor som klagar öppet om sin ekonomi (som i Lyxfällan) är förmodligen de första som borde reflektera om vad det är i sitt ekonomiska förhållningssätt som gör att de blir missnöjda. Men det här är en svår nöt att knäcka eller att hantera och ofta är man inte beredd att ge upp något för att vinna något annat. Men det där vet du ju Slimis. Jag tror att de flesta inom bloggosfären inte ser sin resa som något "vi ger upp" för att göra, utan något vi brinner för - ger oss mening i livet. Lite av min tanke med inlägget var att ju tidigare vi kan börja brinna för vår ekonomi desto starkare och mer lysande kan den bli! Oberoende av lön - men beroende av tid!

Tack för dina tankar Slimis!

Med vänlig hälsning,


Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela