atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Swedbank - självklart!

Publicerad 2019-06-21 09:46:47 i Atlasinvesto,

 
Om något går fel. Framstår många gånger vad som borde göras självklart! Likväl är det ofta inte helt självklart att detta görs. Kanske är det självklara lätt att missa? Eller? 
 
Skräckfilmer är själva sinnebilden av detta scenario. En bil får motorstopp mitt i natten. Det är dimmigt och man vet att något farligt döljer sig ute i mörkret. Här behöver vi inte vara raketforskare för att inse att 1) stanna tyst och lugnt kvar i bilen, 2) vänta in gryningen och det betryggande dagsljuset när allt känns och förmodligen är mindre hotfullt, innan du 3) söker efter hjälp. Men är det så här personerna i en skräckfilm agerar? Troligtvis inte för då blir det ju knappast någon bra skräckfilm...
 
När jag tänker på hur Swedbank hanterade sitt "skräckfilmsscenario" penningtvätthärvan så framstod Bonnesen som den typiske huvudrollsinnehavaren i en skräckfilm, likaså ordföranden i deras styrelse. De agerade på ett sätt som (utifrån sett) framstod som oförklarligt. De förnekade eller underskattade liksom hotet i situationen och var dömda att gå under pågrund av sitt (i mina ögon) irrationella beteende.
 
Men där deras irrationella beteende sänkte dem, vaknade någons (på Swedbank) rationella beteende till liv. Denna "någon" insåg att för att återvinna ett förtroende, både nationellt och internationellt, behöver en person som upplevs som förtroendeingivande komma in i spelet. Och vem kan i ett land som Sverige vara mer förtroendeingivande än en gammal finans- och statsminister! Klockrent! 
 
Det ger dessutom den form av positiv medial uppmärksamhet som Swedbank behöver. Och när GP i varje kvällstidning och nyhetsprogram i TV får tid att med sin klassiska och patenterade retorik förklara hur Swedbank nu ska gå vidare för att återvinna kundernas förtroende - så är det i realtid det sker.
 
För jag tror att de flesta aktieägare i Swedbank (och även vi andra) som ser GP nästan ofrånkomligt börjar känna det som han pratar om. Varför? Därför han symboliserar det han pratar om - förtroende men också trygghet. Vilket varje bolag vill förmedla till sina kunder. Lägg där till hans kunskap och erfarenheter så är saken biff! Mannen har styrt Sveriges finanser och regering, så klart att han kan styra ett företags dito. 
 
Jag tycker Swedbank agerar både smart men framför allt klokt i att värva Göran Persson till sitt bolag. Det här är enligt mig hur en bank i förtroendekris på ett självklart sätt kan agera! 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela