atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Har tagit ut vinst från portföljen!

Publicerad 2019-06-16 15:46:05 i Atlasinvesto,

Ok nu har det hänt! Efter knappt fyra år har jag som med ett magiskt trollspö (om vi nu ska romantisera Avanzas röda säljknapp...) valt att för första gången ta ut vinst från portföljen. Många av er tänker kanske att nu blinkar det röda varningslampor!! Sålt av aktier i portföljen och tagit hem vinst!! Har Atlas börjat tappa greppet?!! Lugn jag ska berätta vad som hänt..bara lugn... 
 
Jag vandrar längsmed en av Sveriges vackraste vita stränder. Havet ligger spegelblankt och himlen börjar färgas i en alltmer vacker orangeaktig ton, det är en ljuvlig sommarkväll. Som vanligt är aldrig tankarna till finans och investeringar särskilt långt borta.
 
Under min promenad börjar jag tänka på balansen i portföljen och inser en sak. Jag kan ju enkelt balansera om mina innehav genom att sälja av lite i mitt största innehav Castellum och i stället skjuta in försäljningen i mitt minsta innehav SEB. Det fina med detta kommer dessutom i tre delar! 
 
Genom den här allokeringen skapar jag inte bara en 1) bättre balans i portföljen, jag gör det 2) utan att förändra (minska) årets presumtiva totalutdelning - 3) dessutom får jag pengar över!! Inför semestern är det här helt perfekt! Jag har bland annat planerat att göra en liten större upplevelse för Athena och Amadeus i sommar. 
 
Så dagen efter min kvällspromenad på "White Beach" valde jag att exekvera min tanke. Hälften av kapitalet från försäljningen av X antal Castellum sköt jag direkt in i SEB (trots Hembergs kryptiska uttalande om storbankernas framtid) och resten av försäljningen tog jag ut som vinst! Jag kommer alltså nu att satsa min vinst i en resa med mina barn, i mig själv (lite kläder å sånt) och i de människor som betyder något för mig.
 
Jag har nämligen bestämt mig för att min resa mot allt större utdelningar och en allt större portfölj ska börja gå hand i hand med en annan resa - en ny resa som jag filar på. Mer om den i ett senare inlägg. Men så mycket kan jag avslöja, den nya resan har fått ett namn...  
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela