atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

SEB & Castellum levererar!

Publicerad 2019-07-12 11:06:00 i Atlasinvesto,

 
Det är extra roligt och motiverande när innehaven i ens portfölj rapporterar starka siffror. Idag har både SEB och Castellum gjort det.
 
Felicia Åkerman på Dagens Industri konstaterar i en artikel nu på morgonen att SEBs "Rörelseresultat på 6.103 miljoner kronor var bättre än väntat när högre intäkter kompenserade för ökade kostnader." Och så är det ju med kostnader, de är mindre problematiska om det går att kompensera med större intäkter - klassisk ekonomi! I Åkermans artikel går det att läsa vidare att SEB bland annat ökat marknadsandelen på bolånesidan och att bankens totala intäkterna överträffade analytikernas genomsnittsprognos med nästan 500 miljoner (enligt Infront Data). Mer om SEBs rapport kan man ta del av hos exempelvis Placera här
 
När det gäller Castellums rapport skriver VD Henrik Saxborn två saker som jag tycker är intressant. Dels att Castellum också 2019 kan närma sig samma rekordnivåer när det gäller hyresintäkter som 2018. Dels att deras uttalade målsättning om 10 % tillväxt kan ske även utan nettoförsäljningar. Mer om Castellums delårsrapport kan man läsa om i deras pressutskick på deras hemsida här
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Slimis

Publicerad 2019-07-12 17:51:10

Kul att dina innehav presterar :-) Känns som att SEB för det mesta överraskar marknaden positivt. Blir det läge någon gång i framtiden är det inte alls omöjligt att jag tar in bolaget i min långsiktiga portfölj.

Ha en trevlig helg.

Mvh Slimis

Svar: Hej där Slimis!
Alltid kul när kärninnehav presterar bra rapporter. SEB är en del av Wallenbergsfären och med deras Argusögon i bakgrunden tror jag på en stabil framtid för en universalbank som SEB. Ta hand om dig Slimis.

Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela