atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Ord beskriver vår Verklighet

Publicerad 2019-07-13 11:22:00 i Atlasinvesto,

 
För att nå viktiga saker i livet kommer det kräva en hel del av oss. Orden för att beskriva vad som krävs skiftar dock och kan både verka och framstå som förbryllande. Många pratar om att man har "offrat" väldigt mycket för att nå en framgång. Medan det för andra handlat om att man gjort ett aktivt "val", man har alltså valt att gå en väg. 

När det kommer till exempelvis investeringar kan fokus vara på att man "väljer" att investera 20 000k i månaden av sin lön för att man mår bra av det! För att man kanske vill gå i pension om 15 år a la F.I.R.E! Eller för att kunna nå en dröm man har. Medan andra har ett slags fokus på det som man behöver "offra" för att kunna investera 20 000k i månaden? På allt man faktiskt inte kan göra. Alla förlorade saker man inte kan köpa. På den där resan som aldrig kan bli av. 

Hur vi beskriver vår verklighet - med vilka ord - kan sända ett starkt signalvärde både till vår omvärld men kanske framförallt till oss själva. 

Ser vi på oss själva, när det kommer till exempelvis finanserna, som "designers" av vår ekonomi? Då skulle jag vilja påstå att vi kanske tillhör en grupp som väljer att exempelvis spara och investera varje månad och gör det med glädje och utan att känna att man offrar något. Är vi kanske mer av "sökare"? Lever vi inte det liv vi fullt ut vill och önskar? Ser vi på sparande och investerande som något ofrivilligt? Ett måste? Då kanske vi tillhör gruppen som känner att man offrar något för att uppnå något annat. Dessa båda grupper är förmodligen varandras ytterligheter och det handlar inte om rätt eller fel och man kan såklart luta mer åt ena eller åt andra hållet.

Oavsett om mina tankar och beskrivningar ovan skulle kunna fungera som adekvata liknelser är min poäng att det kan vara intressant att sätta sig ner i livet och reflektera på följande "Hur pratar jag om saker och ting?", "Hur tänker jag om saker och ting?". Words matter!

En av mina lärare sa en gång till mig:

"Atlas, du står varje morgon vid ett vägskäl i ditt liv. Framför dig finns början på ett oändligt antal vägar. Bakom dig finns endast fotspåren på den väg du gått. Hur du väljer att med ord definiera den väg du gått och den väg du kommer att gå har en otrolig betydelse. Både för din inre motivation men också för hur du i slutändan kanske ser och känner inför livet." 

Ord beskriver vår verklighet, hur beskriver du din? 

Med vänlig hälsning, 

Atlas Investo 

[email protected] 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela