atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot januari 2019

Publicerad 2019-01-28 17:44:00 i Atlasinvesto,

 
 
Årets första investering är gjord och det känns bra. Som jag tidigare berättat har jag under 2019 som investeringsstrategi (bland annat) att köpa in ett visst antal aktier i varje bolag i portföljen. Några av bolagen kommer jag köpa in mer av än i de andra då dessa är procentuellt mindre. 
 
Köpen kommer göras efter varje bolags utdelning. Så när exempelvis Axfood delat ut kommer jag se till att fylla på med delar av deras kvot för året. Fortsatt fokus kommer också att vara på att få de mindre innehaven att ta mer plats och växa sig starkare i portföljen.
 
Okey, ett annat av mina mål för året är att ha en sparkvot på minst 20%. För att förtydliga räknar jag INTE in amortering i den här sparkvoten. Med det sagt så landade januaris saving ratio på 21% vilket jag är nöjd med. Känns som en bra start på investeringsåret! 
 
Den här gången blev det SEB för större delen av sparkvoten. SEB som kommer ut med sin årsrapport nu på onsdag den 30/1 och det ska bli spännande att se hur den ser ut och hur den mottages av marknaden. 
 
Jag skickar med en avslutande och vacker tanke:
 
"To plant a garden is to believe in tomorrow." Audrey Hepborn
 
 Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela