atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Affluence

Publicerad 2019-01-26 17:19:14 i Atlasinvesto,

 
Kan en "plan" eller ett "mål" göra saker möjligt? Kan något som verkat extremt svårt bli betydligt enklare? Kan en dålig vana successivt brytas och förändras till ett gott beteendemönster i stället? Kan ett mentalt skepp föra dig längre än du någonsin trodde? Jag skulle vilja svara ja på samtliga frågor.
 
All empiri utifrån de senaste fem åren av mitt finansiella liv visar på just detta. Med min "Masterplan" och med mina både personliga och ekonomiska "mål" så har mina sparandebeslut varit så mycket lättare att exekvera. Som igår när lönen var på kontot. Kaboom så var investeringen gjord!! På två minuter!! Det är förvånande hur lätt det är att vara "Amiral" över sitt skepp när man vet var resan är på väg - vart destinationen ligger och riktningen dit - åminstone min riktning och min destination. 
 
Detta vet jag, eftersom jag vid en tidpunkt för några år sedan kontemplerade under en ganska lång period medan jag förberedde mitt ekonomiska skepp; någonstans på en öde strand inne i mitt medvetna. Där i en atmosfär av drömmar och utmaningar tog min plan sin början. Och där på möjlighetens strand tog sakta mitt imaginära skepp form. Och när jag en tidig gryning förde ut mitt skepp på "The Sea of Opportunities" var jag slut med mitt grubblande och med mina tveksamheter. Jag hade gått från att vara en vilsen oskuldsfull matros till en beslutsam och mogen kapten på mitt nybyggda skepp "Investo". 
 
Mitt mål var den mystiska och högst osvenska kusten vid landet Affluence. Jag visste att det sannolikt skulle bli en hård men också rättvis resa. Rättvis på så sätt att allt det jag var beredd att offra eller betala på min färd troligtvis skulle ge mig och mina barn en större chans att få se landets vackra siluett en dag. 
 
 
Det har nu gått fem år sedan jag verkligen gav mig iväg i mitt mentala skepp "Investo". Mycket har jag fått se på min väg. Saker som jag aldrig trodde jag skulle få se! Jag har stått på den safir-blå stranden i landet 250 000 och druckit en öl i solnedgången med en vän. Jag har sett solen gå upp över de 500 000 öarnas rike och druckit mitt morgon-te till Pink Floyd. Jag har seglat över 1 000 000 vågor när jag passerade den Första Oceanen där delfinerna dök i svallvågorna av mitt skepp och till rösten av min pappa. Och under 2019 hoppas jag få så det vackra och majestätiska berget 1 500 000. Och när jag seglar förbi till Yago-måsarnas skri tänker jag öppna en Asti Cinzano och pussa Amadeus och Athena på sina små pannor - för pappa gör resan med er. 
 
Det kan mycket väl bli så att Affluence (när det kommer till ekonomisk rikedom) ligger så långt iväg att jag aldrig riktigt får se hennes vackra vita stränder. Men bara tilltron och drömmen om att mina barn en dag kan segla in mot hennes vackra kust på "Investo" gör mig trygg. Jag har ett gott liv ändå. Och jag får vara med om den långa resan! Och se alla underverk på vägen! Och vem vet...Affluence ligger kanske närmare än jag trodde...
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela