atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Tango in the Night

Publicerad 2019-02-04 21:23:51 i Atlasinvesto,

 
Få saker får mig att känna sådan livsglädje som musik jag älskar. Fleetwood Mac och deras album Tango in the night är just ett sådant album med musik jag går igång på. Bara titeln måste vara den bästa genom alla tider. Så vacker.
 
Bandet har tre ytterst kompetenta och säregna röster i Christine McVie, Stevie Nicks och Lindsey Buckingham. Ofta skapar de magi i refrängerna med sina stämmor. Och stämsången är definitivt ett av bandets absoluta styrkor och signum. Tillsammans med melodiösa låtar med sköna och magiska slingor av gitarrer och mjuka synthmattor. 
 
Första gången jag hörde Fleetwood Mac var för 31 år sedan. Det var deras kanske mest trollbindande låt Everywhere som precis släppts som singel det året (1988) och spelades på radion. Den var deras fjärde singel från just Tango in the night och jag kastades in i en för mig ny och förtrollad värld med en mörk förförisk kvinnoröst, änglalik körsång, syntar och en ljudbild som känns som hämtad från vilken fantasyfilm som helst. Bara introt är episkt. Jag minns att jag med förundran tittade ut mot den blå sommarhimmlen från mitt rum och drömde mig iväg. In i en romantisk saga där jag var hjälten som besegrade den onda härskaren och befriade prinsessan och vann hennes hjärta... 
 
Måste passa på att tipsa om tribute bandet Rumours of Fleetwood Mac som tolkar originalet fantastiskt! Live gör de låtarna otroligt bra och förhåller sig ljudmässigt närmare soundet på skivorna än Fleetwood Mac själva. Följ länken ovan och se deras version av Everywhere och bedöm själva. Passa då också på att se deras tolkning av Gypsy när ni ändå är där. Det kan nog inte bli mycket mer likt originalet än så! Bara att njuta. 
 
Hur som helst. Atlas favoritlåtar på Tango in the night är följande femma:
 
1) Everywhere
2) Seven Wonders 
3) Family Man
4) Little Lies
5) Big Love
 
Och på sistone, ju mer jag lyssnat på skivan, så har refrängen i låt nummer tio Isn't It Midnight verkligen börjat tala till mig. Den liksom väcker något i min kropp till liv. Sakta börjar min fot hålla takten, och min axel liksom svarar på fotens takt, jag dras hjälplöst med. In i Fleetwood Macs enigmatiska musik. Och när jag sakta börjar röra mig genom lägenheten - lika dramatiskt som en scendansare på Melodifestivalen - då vet jag att Fleetwood Mac fångat mig igen. Jag sluter ögonen och på nytt så drömmer (och dansar) jag mig iväg, ackompanjerad av den suggestiva refrängtexten "The face of a pretty girl"... 
 
Med vänlig hälsning
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela