atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

H&M tur och retur

Publicerad 2018-09-29 14:01:00 i Atlasinvesto,


 
Att driva bolag är inte detsamma som att analysera bolag. Det ligger en avgrundsdjup skillnad där i mellan. Som lekman lyssnar jag öppet på allas tankar och analyser. Men ståendes på bron över djupet mellan entreprenören/bolagsbyggaren och analytikern
 
Jag är ingen utbildad finansiell analytiker. Inte heller en entreprenör. Men jag har vänner på båda sidorna. Vänner som är duktiga på det de gör. Riktigt kompetenta! Vänner som är multimiljonärer. Så det råder ingen tvekan om att de vet vad som krävs av en bolagsbyggare för att lyckas. Eller för att bli en toppanalytiker på exempelvis Goldman Sachs eller JP Morgan.
 
Men jag ser också på ganska nära håll deras ekonomisk-ideologiska skillnader. Deras olika perspektiv och förhållningssätt när de resonerar. De är fundamentalt olika när det kommer till hur kapital ska användas och tjänas; långsiktigt kontra kortsiktigt. Och på deras teori kontra praktik för detta. Men också på hur de väljer att investera privat vilket säkert bottnar i deras karriärsval och utbildning. Nu kan jag förmodligen inte generalisera utifrån dessa 10-tal personer men det är likväl den lilla kännedom jag har kopplat till ämnet. 
 
Som lekman tittar jag på ett bolag och sedan tolkar jag utifrån min kunskap och gör min egen amatörbottnade analys. Sedan får jag leva med utfallet. När det kommer till H&M är där väl inte någon proffsanalytiker som misstolkat fundamenta. H&M är inte samma bolag som de var för 10 år sedan. Och både marginalerna och kassan krymper ikapp just nu . Men de är likväl ett vinstdrivande bolag! Och bland de bästa och största i sin bransch. Ett riktigt starkt varumärke. Inte pågrund av någon analytiker utan tack vare bolagsbyggarna
 
H&M står inför en ny fas i sin utveckling. Självklart. Så är det. Och jag har hela tiden sagt (lite tillspetsat) att om ett bolag som H&M, med all sin erfarenhet och sin spetskompetens inom klädbranschen, inte kan möta de utmaningar som denna nya fas innebär: vilket annat bolag i samma bransch och storlek kan då klara sig? På sikt? 
 
Min tro på H&M baserar sig på bolagsbyggarnas kunskap och visioner. H&M har förvisso gått från att varit den mest självklara aktien i portföljen till en lite mindre sidospelare. Men det är jag nöjd med. För jag sitter kvar i bolaget av samma anledning som förut. Inte för att alla analytiker gullade med dem och kallade H&M för börsens lysande stjärna. Nej jag sitter helt enkelt kvar för att jag tror på deras affärsidéer. Och jag tror på deras ägarfamilj. Och på deras styrelse. Och på bolaget på lång sikt. 
 
Det ska bli intressant att följa H&Ms strategier och idéer. Och hur de med kraft vill ta bolaget in i nästa decennium! 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela