atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Mind Over Body

Publicerad 2018-10-20 12:49:00 i Atlasinvesto,

 
 
När livet köttar på kan man ibland bli lite stressad och vilsen. Vad vill jag egentligen? Då är det otroligt viktigt att vara lyhörd. Lyhörd mot sig själv! Att lyssna inåt. Sätta saker i perspektiv
 
Vissa perioder under året kan vara ekonomiskt tuffare än andra. Just nu har det varit en sådan period för mig. Likväl har jag gjort vad jag kunnat med mitt sparande och investerande. Men det innebär att jag just nu fått dra ner på delar av mitt investerande och inte kunnat investera fullt ut så som jag önskat. Det där är dock något jag kan stå ut med. MEN min rörelsefrihet i vardagskonsumtionen har blivit delvis påverkad och det har stressat mig något.
 
Den stress som min ekonomiska situation orsakat inom mig TILLSAMMANS med en mycket tuff period på jobbet har tagit på mina krafter. På mina fysiska krafter - on my body. Men det är just när jag är nere på räkning som mina kunskaper inom psykologi faktiskt är som en hjälpande motkraft genom det här. För när kroppen är fysiskt slutkörd brukar man säga att vi ofta har 50 % kvar att ge. Och det är ofta genom vårt kognitiva beteende som vi kan hitta nya krafter! De krafter som ger oss ökad motivation och nytt fokus. 
 
Låt mig ta ett exempel. När det kommer till saker i livet som vi mår bra av och som är hälsosamt för oss, men som vi vid strama ekonomiska tider kan uppleva som onödiga eller tveksamma, kan det vara idé att ställa sig en retorisk fråga. En fråga där svaret inte sällan blir väldigt tydligt. Jag befann mig i en sådan situation för några dagar sedan. 
 
Jag behövde ta ett beslut och tvekade på grund av min just nu lite väl tighta budget. Det här födde en viss ångest i mig. Och under några timmar velade jag fram och tillbaka. Ska jag investera det här i mig själv - något som är hälsosamt och som jag mår bra av - eller avstå pågrund av ovan nämnda anledning. Mitt i allt tvekande använde jag mig av en klargörande fråga. Och genast försvann all min tvekan och beslutsångest. Vad var det för fråga jag ställde mig? Jo följande: om jag hade haft 50 000 kr på mitt vardagskonto hade jag gjort det som jag nu tvekade inför eller låtit bli? Svaret blev genast självklart. Och några minuter senare var jag på väg. Fri från ångest. Jag var tillfreds. 
 
Nu var det inte någon jättestor summa MEN likväl blir ju många mindre utgifter tillslut stora om man inte är på sin vakt. Och om det skulle rört sig om en större utgift hade jag sannolikt backat och accepterat faktum att den här månaden gick det inte på grund av hur budgeten såg ut. 
 
Men vid de tillfällen då det kanske rör sig om mindre summor bör vi kanske fundera på om det inte är kontraproduktivt att avstå från sådant som vi mår väl av? Sådant som gör oss gott! Det går troligtvis att dra in på något annat för att kunna göra det där som vi behöver, honungen för själen, hjärtat och psyket.
 
Och även om det kan vara svårt i stunden är just klargörande frågor väldigt bra mot vårt inre brus i stunder av vardagliga utmaningar och tuffare tider. Det kan vara ett mentalt verktyg! 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela