atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

The Wizard of Atlas Investo

Publicerad 2018-11-28 21:16:27 i Atlasinvesto,

 
Det sägs att den som siktar mot stjärnorna kommer längre än den som bara siktar mot månen. Om det stämmer kan de lärde tvista om. Själv kan jag bara konstatera att jag den här månaden spänt min investeringsbåge och hoppas på att målet ska träffas. Även om resan dit kan innebära att jag får trixa en del. Ibland en hel del. Men jag har svingar mitt trollspö förut... 
 
Enligt boken Den rikaste mannen i Babylon bör vi investera minst 10 % av vår inkomst för att nå rikedom på sikt. Och inte i slutet av månaden utan direkt när lönen kommit in på kontot. Själv har jag satt upp ett mål på 20 % och har varit uppe och vänt på 25 % men det blev för tufft. Och den här månaden har jag prickat mitt mål exakt - 20 %. Bra jobbat Atlas! 
 
Bågen har alltså spänts, trollspöt är svingat, men frågan är om jag inför den stundande månaden med jul och allt kan balansera min ekonomi utan att norpa av min buffert. Något som jag egentligen inte vill. Mitt investerande ska bygga på att till 90 % slippa göra det. Det kallas förmodligen av vissa för att ha en väl balanserad ekonomi...pust. 
 
Men jag ska tänka positivt. Jag har gjort det så många gånger förut. Investerat min sparkvot och med viss återhållsamhet (minimalism?) balanserat mig igenom otaliga födelsedagar, barnens önskningar och dessa ständiga inbjudningar till klasskamraters kalas, samkväm, midsommar, plötsliga utgifter & spontana utflykter, påsk, kräftskivor, min flickväns önskemål och julen med - jag vet, jag vet - allt det vi kallar vardagen och livet.
      Så jag får väl lita på min magiska fingertoppskänsla och den där isen i magen och vandra vidare mot och genom december, vad som än väntar runt hörnet. Fast besluten om att ingen annan i hela världen kommer förverkliga min dröm om Atlas Investo.
 
Och en av de största inre drivkrafterna är att en vacker dag kunna se på mina barn och veta - i mitt hjärta - att jag gav de inte bara ett bra liv fyllt av kärlek, trygghet och omtanke. Utan också något som konkret kommer att finnas kvar där hos dem. En del av mig. Långt efter att jag vandrat vidare till de sälla jaktmarkerna - Atlas "pappa" Investo. 
 
"Vilka inre drivkrafter styr egentligen ditt finansiella segel?" 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela