atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sacrificium

Publicerad 2018-05-16 14:43:00 i Atlasinvesto,

 
Jag vet inte om ni hört talas om den amerikanska legenden och vandringssägnen om John Henry. Enligt den var John Henry en afroamerikansk järnvägsarbetare i efterkrigstidens USA; efter inbördeskriget. Han lär ha varit en friad slav som tagit anställning för ett stort företag som var med och byggde ut järnvägssystemet i USA under 1800-talet. Mycket av jobbet handlade om att ta sig igenom massiva stenpartier och mindre berg där järnvägen skulle gå fram. Ett hårt och slitsamt arbete som på den tiden gjordes av män med stensläggor.

Men vad som gjorde John Henry till den legend och sägen han kommit att bli i amerikansk kultur var att han gjorde något som många av oss naturligt tvekar inför tanken på att göra. Han antog en utmaning som riskerade att kosta honom livet. Men han gjorde det för att bevisa något väldigt viktigt.

Det visade sig att det hårda jobb som han och alla andra arbetare på företaget gjorde hotades då ett annat bolag försökte sälja in en maskin, en ångdriven borr som sades kunna göra jobbet snabbare. Det beslutades att en tävling skulle anordnas mellan arbetarnas bästa man - John Henry så klart - och den ångdrivna borrmaskinen. Om John Henry vann så fortsatte järnvägsbolaget att anlita honom och arbetarna som innan. Men om maskinen vann skulle det bli nya tider och maskinen skulle komma att ta över många av arbetarnas jobb vilket vore katastrofalt för dem. Tävlingen gick ut på att borra sig så långt man kunde på en viss tid in i ett bergsparti.

När tiden var slut stod John Henry som segrare. Han hade besegrat maskinen och räddat arbetarnas jobb och blev en stor hjälte och folkhjälte. Men tävlingen hade sitt pris. John Henry dog en kort tid därefter. Av utmattning sades det. 

För mig symboliserar sägnen om John Henry att allt har ett pris. Och ju större utmaning eller önskan desto större pris behöver vi människor betala. Jag tolkar det som att John Henry sägnen vill påminna oss om att vissa kamper måste vi ta för att överleva. Även om det paradoxalt nog kan kosta oss livet.

I förhållande till John Henry sägnen är det ett relativt lågt pris jag betalar med Atlas Investo för att försöka nå en framtid som bland annat innebär att mina barn kommer vara ekonomiskt oberoende; och om de vill, ta över och driva vidare det jag hoppas bygga upp till dem. Min "stenslägga" är mitt okuvade fokus, tålamod och tilltro på att jag kommer klara det här. Mitt berg som jag ska igenom är livets alla lockelser till onödig konsumtion och villfarelser om att jag måste ha det ena eller det andra. Innerst inne vet jag vad jag vill ha. Och jag kommer att "hamra" vidare med mitt mål i sikte. Mot min vison och min dröm. Jag gör det så länge mitt hjärta slår. Det är så jag ser på den här för mig stora utmaningen och drömmen, mitt arbete med Atlas Investo.

Och kanske kan jag en dag stolt se mina barn i ögonen och säga "Jag skapade Atlas Investo för er. Det är kanske både min största gåva och min största lärdom till er. Att allt går mina änglar. Men ni måste vara beredda på att betala ett pris för det. Vilket pris? Det är upp till er att avgöra den dag ni möter era verkliga utmaningar eller när ni finner en dröm som ni vill uppnå. Men det går. Hur vet jag det? För jag har gjort det. Glöm aldrig det mina hjärtan. Ni kan!"

Vad i livet får er att knyta näven i fickan, sänka pannan lyfta blicken mot horisonten och säga till er själv att det ska gå. Banne mig, det ska bara gå!

Med vänlig hälsning,

Atlas Investo

[email protected]

 

 

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Procentpanik

Publicerad 2018-05-18 18:51:08

På tal om Amerikanska legender...

Att lära sina barn att använda och placera sina pengar är bättre än att lära dem spara pengarna. (Henry Ford)

Fint arv dina barn kommer att få förvalta så ett par ord om hur man förvaltar kommer du säkert att ge dem på vägen :-

// PP

Svar: Absolut! Jag hoppas att mina tankar omkring sparande och investeringar kan inspirera eller motivera barnen på sikt. I min värld är ekonomi och finans viktigt och något gott. Och att ha kunskap i detta bör vara en självklarhet; och en naturlig del av våra liv. Så det lär förhoppningsvis bli många sena kvällar där vi fördjupar oss i investeringarnas och ekonomins magiska värld! En värld full av möjligheter.
Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela