atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Läsvärd Placera Artikel

Publicerad 2018-03-06 20:36:00 i Atlasinvesto,

 
Som investerare på börsen har jag framför allt några saker som ligger i mitt intresse. Eller snarare sidor som tilltalar mig. Att generera en så hög utdelning som möjligt är en av dem.
 
Vilket innebär att jag - så klart - vill att bolagens utdelning ska ligga kvar eller helst höjas någon procent varje år. Detta är dessutom ett vitalt tecken på att bolagen faktiskt går med vinst; vinst som sedan till olika grad kan skiftas ut till oss aktieägare.
 
Men jag verkar även ha andra sidor som visat sig vara bra att ha som investerare på börsen. Att vara en långsiktig investerare är en av dem och det passar mig bra. Innebär också att man gör inget förhastat. En tredje sida kan vara min mentala inställning. Jag ser Atlas Investo som ett av mina ekonomiska ben i en nästan helig treenighet. Vilket gör att jag inte oroar mig så mycket för kapitalet på börsen. Eller rättare sagt: för börsens volatilitet och framtida björnmarknader. Därmed inte sagt att jag på något sätt slarvar med eller undervärderar detta kapital. Tvärtom, jag är extremt fokuserad och välplanerad för min väg framåt med detta ben. Jag har även smakat på (för mig) kraftiga förluster och korrektioner genom åren. Både på fondhandel och aktiehandel vilket på något sätt härdat mitt investerarpsyke. Men jag har reflekterat och gjort mina val för att gå vidare. Att ge upp har aldrig ens slagit mig vid dessa tillfällen.
 
I en artikel på Placera skriver man idag om C-G Gyllenrams tankar och syn på börspsykologi. Artikeln heter Börspsykologi - Gyllenrams gyllene regler och är fullmatad med hans syn på psykologins krafter när det kommer till investerande på börsen. Har ni missat artikeln gå in och läs den. Intressant!
 
"Hur ser ni på hans gyllenramska regler när det kommer till investeringar?". "Är där någon regel som kan vara lättare att misslyckas med?". "Är där någon regel som är extra viktig?".
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela