atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Har bokat rådgivning på banken!

Publicerad 2018-03-23 22:57:00 i Atlasinvesto,

 
"Jag är trött på att få noll procent på mitt sparkonto! Nu måste jag börja ta tag i min privatekonomi. Och ännu mer i mitt barnspar och mitt pensionssparande! Därför har jag ringt och bokat tid hos min bankman. Nu ska det bli ändring på allt!!"
 
Det är väldigt få personer som vi - utan att de behöver bevisa något - har en sådan stark tilltro till som våra rådgivare på banken.
 
Förutom en kopp kaffe på ett fint kontor eller fräscht kontorslandskap har jag svårt att se vad dessa banktjänstemän kan erbjuda oss som inte går att läsa sig till i exempelvis Anders Haskels Bli grymt rik på aktier!. För 200 spänn på Adlibris - eller gratis på biblioteket - får du 150 sidor lättläst och läsvärt om hur du kan tänka omkring din privatekonomiska resa. Skrivet av en person som har både utbildning och lång erfarenhet inom finans och ekonomi.
 
I stället för att höra att hen bokat tid hos sin privata bankrådgivare, tänk om jag fick höra det här:
 
Du Atlas... jag har absolut ingen aning om var jag är på väg med min privatekonomi. Och nu tänker du varför är det så? Jo jag har väl egentligen aldrig lärt mig något om privatekonomi annat än att vara sparsam och sätta undan lite varje månad. Och vem lärde mig det? Det var väl mamma och pappa, en gång i tiden. Ärligt talat vet jag ju ingenting om investeringar över huvudtaget!!
     Men vet du vad Atlas? Jag är faktiskt fullt medveten om det här. Och det finns inga genvägar. Och precis som jag utbildade mig till X (personens yrke) vilket ju tog några år kan jag kanske också utbilda mig i privatekonomi och finna strategier för investeringar! Jag vill verkligen ta tag i min ekonomi och börja få lite avkastning på allt mitt sparande.
     Därför har jag nu beställt böcker i hur man kan bygga pengamaskiner, investera i aktier och fonder, om vägar till första miljonen, så fungerar börsen, börspsykologi, om att skapa positiva pengaflöden, vad är tillgångar, så investerar mästarna, så här blev Warren Buffett världens rikaste person och ytterligare några böcker om investeringar och ränta på ränta effekter. Jag har dessutom bokat in mig på en kurs i hur man kan investera i aktier som Privata Affärer anordnar, den börjar om en månad. Förutom detta har jag börjat följa olika bloggar och podcast om ekonomi. Jag tänker faktiskt starta en egen blogg om min privatekonomi och vad jag kommer att lära mig på min ekonomiska resa. Glömde jag säga att jag ska gå på en föreläsning i nästa vecka med Charlie Söderberg? Och att jag börjat prenumerera på DI? Dessutom tänkte jag fråga om du ville åka med mig upp på Nordet Live? Det ska tydligen vara Nordens största sparevent! Tänk vad jag kan finna inspiration och lärdomar där Atlas! Jacob Wallenberg ska vara en av gästerna, honom borde jag väl kunna lära mig något av när det kommer till investeringar? Vad säger du Atlas? 
 
Jag skulle se personen i ögonen och känna både glädje och tilltro. För i stället för att låta en okänd person på en bank förvalta hens pengar kommer nu personen själv bli amiral på sitt privatekonomiska skepp.
     Sen skulle jag med ett stort och hjärtligt leende säga: Fan vad roligt att höra! Och du, så klart jag hänger med dig upp till Nordnet Live!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela