atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

What would you do?

Publicerad 2018-06-20 21:49:32 i Atlasinvesto,

 
En kväll satt jag och min pappa och samtalade. Vi kom in på ekonomi som vi så ofta gör. Min pappa är en av mina stora förebilder när det kommer till just ekonomi. Främst för sin förmåga att skapa tillgångar av små medel. Han är driftig.
 
Pappa berättade att han fått husets nya taxeringsvärde. Han kunde nöjt konstatera att det varit en riktigt bra värdeökning, jämfört med vad han byggde huset för. Därifrån kom vi in på vad han skulle ha velat göra med vinstkapitalet om han sålde huset. Jag frågade något i stil med "Vad skulle du göra pappa om du fick X antal miljoner extra i ditt liv insatt på ditt konto ikväll?".
 
Efter att funderat ett tag sa han några saker. Sedan frågade han mig samma fråga "Vad skulle du ha gjort Atlas?". Och där i kvällssolen insåg jag ganska snabbt att jag vet precis vad jag skulle ha gjort. Jag skulle fortsätta att leva mitt liv som jag gör nu!! Kanske att jag skulle valt att göra lite mer kulturresor och upplevelseresor, med mina nära och kära så klart. Exempelvis uppleva Pyramiderna i solnedgången. Eller vandra några kilometer på Kinesiskamuren. Men jag har skapat mitt liv efter mina förutsättningar och intressen och skulle på det stora hela fortsätta att leva som jag gör nu. Med stort fokus på de områden jag redan har stort fokus på. Pappa tittar på mig med ett varmt uttryck. Som om han är glad och tillfreds med det han hör.
 
Jag fortsätter att reflektera med pappa. Omkring mitt fokus på att försöka utvecklas i mitt yrke, göra mitt bästa för barnen, få leva ett bra liv med min nya kärlek, om att få fortsätta finnas där för dem (min mamma och pappa), mitt intresse för personlig utveckling och dess möjligheter och om att fortsätta bygga Atlas Investo.
 
Jag inser när jag nu skriver detta att jag befinner mig i en bra period i mitt liv. Med goda kollegor på jobbet, friska glada barn, mina föräldrar lever och mår bra, jag har en kvinna att älska och hon älskar mig, jag har goda vänner. Ju mer jag tänker på det så lever jag ett gott liv. Vilket jag är väldigt tacksam för.
 
Så vad skulle jag göra om låt säga 25 miljoner plötsligt kom in på mitt bankkonto imorgon? Förutom att jag skulle levt mitt liv med en lite mer guldkantad vardag så är det egentligen bara två saker som jag skulle gjort på direkten. Jag skulle plockat ut 15 miljoner och lagt i två attacheväskor; 10 miljoner i den ena och 5 miljoner i den andra.
 
Sedan skulle jag först ha kört hem till min syster och frågat henne om hon ville ta emot en gåva av sin bror. En gåva på 5 miljoner. För att du är mitt blod. Min kära syster. Gör vad du vill med gåvan. Pussar kram och hejdå!
 
Efter det skulle jag satt mig i bilen och kört hem till mamma och pappa. Mina superhjältar på denna Jord. Pappa skulle förmodligen sitta på trappan upp till huset i kvällssolen. Jag skulle be mamma komma ut och sätta sig på trappan hon med. Sedan skulle jag säga att himlen har miljarder av stjärnor. Den ena större än den andra. Men ingen av dessa stjärnor har älskat mig som ni. Ingen har tröstat mig när jag varit ledsen. Ingen av stjärnorna har skrattat med mig i glädje. Och ingen av stjärnorna har visat mig hur ett liv kan levas. Ni är det bästa som hänt mig. Utan er vore inget av det jag nu har ens möjligt. Så är det. Sen skulle jag säga:
     "I bilen står en gåva till er. En gåva som är mitt sätt att beskriva och visa min kärlek till er och hur mycket ni betytt för mig som människa". (Pengar är ett väldigt tydligt sätt att visa detta på. Alla förstår vilken enorm skillnad pengar kan göra för någons liv.) Och när de öppnar väskan säger jag. "Mamma, min gåva till dig är 5 miljoner kronor. För allt du lärt mig. För allt du gett mig. För hur du kämpat för mig. Och pappa, min gåva till dig är 5 miljoner kronor. För att du funnits där genom allt. Med ditt lugn och balanserat mig genom livets mot- och medgångar. Min gåva till er är alltså 10 miljoner av kärlek". Sedan skulle jag kramat om dem. Länge. Väldigt länge.
 
Som de ekonomiska personligheter ni är i bloggosfären undrar ni kanske vad jag skulle gjort med de 10 miljoner jag har över efter mina gåvor? Av dessa skulle jag naturligtvis balanserat upp min portfölj med 7 miljoner. Sett till att samtliga innehav har samma procentuella storlek och sannolikt köpt in ett bolag till. 1 miljon skulle jag sätta på ett vanligt räntekonto på någon nischbank och använda till de där kultur- och upplevelseresorna jag nämnde tidigare.
     För de sista 2 miljonerna skulle jag bildat en stiftelse. Den skulle bära min två barns namn och verka för goda saker i min hemstad. 
 
Men tills dess att 25 miljoner finns på mitt bankkonto fortsätter jag att leva mitt liv så som jag gör. Kanske kan jag på sikt ändå starta den där stiftelsen!? Vem vet...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela