atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

The Wonder Years

Publicerad 2018-06-26 21:58:38 i Atlasinvesto,

 
Semestern är i gång och lönen på väg. Som några andra i bloggosfären varit inne på så är just semestern en tid som brukar kräva lite mer ekonomisk flexibilitet. Så är det även för mig. För jag vill - om än med rimliga medel - ge mina barn en härlig sommar. En sommar att minnas och bära med sig. Och det behöver inte kosta så mycket.
 
När jag tänker tillbaka på min barndom var det just de här åren som mina barn är i (4-8 år) som ligger till grund för mycket av mina minnen och uppfattning av barndomen. Jag kallar de här specifika åren för The Wonder Years. Åren då jag såg på världen med förundran, spänning och en enorm tillförsikt. Både till alla vuxna i min omgivning men också till upplevelser och händelser som jag mötte.
 
Eftersom jag vet vad dessa underbara år betytt för mig vill jag göra mitt bästa för att ge det till mina barn - att ge dem en touch av The Wonder Years. Och just semestern är en tid som ofta förstärker dessa åren! Man gör mysiga saker tillsammans, umgås till sent ut på kvällarna och detta blir med åren till ett fantastiskt panoramamafönster över barndomstiden.
 
Jag minns när jag var fem-sex år gammal, i mina föräldrars sommarstuga, vilken gemenskap det var! Vi var några familjer som alltid umgicks. Som gjorde varje sommar till minnen för livet. Vad var det som dessa vuxna gjorde för att prägla mig så starkt? Absolut inget extraordinärt. De var glada och trevliga! Vi cyklade inte sällan till olika platser och grillade. Ofta sjöngs det och skrattades det vid dessa tillfällen. Vi spelade mycker kort. Och eftersom det var innan smartphonens tid pratade vi jättemycket med varandra. Om olika erfarenheter de mött genom livet. Vi hängde på stranden, badade och firade midsommar och kräftskiva tillsammans. Jag gick mellan stugorna och kände mig alltid välkommen och möttes med värme och omsorg och ett äkta "Hej på dig Atlas!". 
 
De flesta av dessa underbara människor har idag vandrat vidare. Men minnet av det som var, av mina magiska somrar där de så ofta spelade huvudrollen, kommer för evigt att leva vidare i mig. Och även om mina barn inte kan få uppleva just det jag fick uppleva så är mitt mål att ge dem glimtar av detta. Ett sådant tillfälle var ikväll!
 
Vi är på besök i mina föräldrars sommarstuga. Och ikväll gick vi till stranden för att grilla. Jag och barnen och mamma och pappa och en granne till dem. Han var inte med när jag var liten men han är i stället med NU, när mina barn är små. Han blir en del av mina barns minnen. Vi grillade, skrattade, pratade och lyssnade på mysig musik. Precis som vi gjorde under The Wonder Years. Känslan som jag så många gånger hade på semestern som barn, de där härliga sommarkvällarna med trygga andra vuxna, smög sig på i kvällssolen. En motorbåt hördes i fjärran...
 
På vägen hem gick jag hand i hand med mina barn och berättade att just sådana här kvällar gjorde min barndom till en väldigt lycklig tid. Med vuxna som bryr sig, berättar spännande historier och som uppskattar varandra och gemenskapen, vilket är viktigt.
     Någonstans hoppas jag att de känner i sina små hjärtan det jag kände då för så länge sen. Att livet är gott och att världen är en plats för underbara ting!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela